3. számú melléklet
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa és általános helyettese jogszabály-véleményezési
tevékenysége
1. A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvénytervezet
A törvény tervezetét a hosszabb ideje tartó előkészítő munka
során az állampolgári jogok országgyűlési biztosa két alkalommal
is véleményezte.
1.1. Első esetben a népjóléti miniszter kérésére 1996. január 10-én
az országgyűlési biztos, kifejezve a törvénytervezet céljaival és szándékával
való egyetértését, 11 pontban fogalmazta meg fenntartásait. Nevezetesen:
- a "gyermekek mindenekfelett álló érdeke" tervezetbe foglalásának
elmaradásával;
- egyes gyermeki és szülői jogok megfogalmazásának elmaradásával;
- a gyermekjogi biztos intézményével;
- a gyermekek panaszjogával;
- a hivatásos nevelőszülői intézménnyel;
- a beilleszkedési, magatartási zavarokkal küzdő, illetőleg bűnelkövető
gyermek- és fiatalkorúak kezelésével;
- a családba fogadás ellátási rendszerben elfoglalt helyével;
- az iskolai gyermekvédelem szabályozásával;
- a helyi önkormányzatok feladatainak megállapításával és a gyámügyi
igazgatás átszervezésével;
- a veszélyeztetettség meghatározásával;
- az örökbe fogadott gyermek jogaival kapcsolatban.
Fentiekre válasz nem érkezett.
1.2. Második alkalommal, 1996. december 5-én [OBH 700-87/1996.] az állampolgári
jogok országgyűlési biztosa az Országgyűlés Alkotmány- és Igazságügyi Bizottságának
küldte el véleményét. A törvényjavaslattal összességében egyetértett, azt
a jelenlegi szabályozáshoz képest előremutatónak, szellemében haladó jellegűnek
ítélte. A törvény megalkotását mind a Gyermekek jogairól szóló New York-i
Egyezmény kihirdetéséről rendelkező 1991. évi LXIV. törvény előírásai,
mind a gyakorlatban felmerült problémák indokolják.
Egyebek között megállapította, hogy a javaslatnak az adatkezelés garanciális
szabályait megfogalmazó rendelkezései teljes körűek és egyedülállóan pótolják
a korábbi jogszabályok ilyen értelmű hiányosságait. Sajnálattal állapította
azonban meg, hogy a javaslat a titkos örökbefogadás intézményét meg kívánja
őrizni. A New York-i Egyezmény 8. cikke ugyanis kimondja, hogy minden gyermeknek
joga van megőrizni saját személyazonosságát. Ezt a cikkelyt a javaslat
idézi is általános indokolásában. A titkos örökbefogadásnál azonban az
örökbe fogadott gyermekek személyi adatait törlik a születési
anyakönyvből is és az örökbe fogadó szülők adataival helyettesítik
azokat. Így sérül a gyermek saját személyazonossága megtartásához való
joga, valamint azon joga is, hogy ismerje biológiai szüleit és vér szerinti
testvéreit. Az országgyűlési biztos észrevételei között hiányolta, hogy
a gyermekvédelmi intézmények házirendjének kidolgozásakor a javaslat nem
biztosít a gyermekek érdekvédelmi fórumának tanácskozási és egyetértési
jogot. A rendelkezések szerint a házirend érvényessége egyedül a fenntartó
jóváhagyásától függ. Véleményének kialakításakor az országgyűlési biztos
külön figyelmet fordított annak vizsgálatára, hogy a javaslat megfelelő
garanciákat nyújt-e a javaslatban deklarált gyermeki jogok érvényesítésére.
Ennek kapcsán felhívta a figyelmet arra, hogy a javaslat kimondja ugyan,
hogy a gyermeknek joga van ahhoz, hogy alapvető jogai megsértése esetén
eljárást kezdeményezzen, de nem tartalmaz eljárási szabályokat e jog érvényesítésére.
Nem határozza meg, hogy e jogok megsértése esetén a gyermek milyen szervhez
(bíróság, gyámhatóság) fordulhat, milyen eljárást kezdeményezhet, illetve,
hogy milyen egyéb segítséget vehet igénybe jogai érvényesítéséhez. Az országgyűlési
biztos rámutatott arra, hogy a szabályozás ezen módja ellentétes mind az
Alkotmány, mind a jogalkotási törvény rendelkezéseivel. A kérdést ugyanis
a készülő törvénynek teljes körűen szabályoznia kell. Az országgyűlési
biztos véleménye szerint az alkotmányos tételekből eredően a gyermeket
is meg kell hogy illesse az a jog, hogy alapvető jogainak megsértése esetén
bírósági eljárást kezdeményezzen.
Az Alkotmány- és Igazságügyi Bizottság elnöke az országgyűlési biztos
véleményét elküldte az előterjesztést készítő népjóléti miniszternek. A
miniszter az észrevételekkel a titkos örökbefogadás kérdésének
kivételével egyetértett.
2. Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény módosítására vonatkozó
törvényjavaslat
Az Igazságügyi Minisztérium véleményezésre megküldte a Magyar Köztársaság
Polgári Törvénykönyvéről szóló 1959. évi IV. törvény (a továbbiakban: Ptk.)
578/G. § (1) bekezdésének módosításáról rendelkező előterjesztés tervezetét
[OBH 2400/1996.]. A tervezet a Ptk. +élettárs fogalmát kívánta megváltoztatni
úgy, hogy az az azonos neműek együttélésére is alkalmazható legyen. Ezt
a szabályozást az állampolgári jogok országgyűlési biztosa 1996. február
28-án az igazságügy-miniszternek küldött véleményében támogatta, mivel
így érvényesülhet az Alkotmányban kimondott hátrányos megkülönböztetést
tiltó rendelkezés. Egyéb jogszabályok is utalnak a Ptk.-ban szereplő fogalommeghatározásra,
így a módosítás automatikusan más jogterületre is kihat. Ez az automatizmus
azonban az országgyűlési biztos álláspontja szerint
mások, különösen a gyermekek jogait sértheti. Ezért javasolta, hogy a törvény
tegyen lehetővé speciális szabályozást is. Tekintve, hogy az élettárs fogalmát
nemcsak a vagyoni viszonyokkal kapcsolatban használják, az országgyűlési
biztos azt is javasolta, hogy az +élettárs fogalom meghatározása
a Ptk. értelmező rendelkezései között szerepeljen.
Az Igazságügyi Minisztérium az országgyűlési biztos azon véleményét
elfogadta, hogy az élettárs fogalmát az értelmező rendelkezések között
határozzák meg. A javaslattól eltérően azonban, nem a Ptk. 685. § értelmező
szakaszának egyik alpontjaként, hanem külön 685/A §-ként építették be a
Ptk.-ba. A minisztérium azt is elfogadta, hogy fenn kell tartani az eltérő
szabályozás lehetőségét. Ezért +amennyiben jogszabály másként nem rendelkezik
megszorítással egészítették ki a fogalmat.
3. A Magyar Köztársaság Alkotmánya szabályozási elveiről szóló országgyűlési
határozati javaslat
A Magyar Köztársaság Alkotmányának szabályozási elveiről szóló országgyűlési
határozati javaslatot az Országgyűlés elnöke küldte meg az állampolgári
jogok országgyűlési biztosának és általános helyettesének. Az országgyűlési
biztos és általános helyettese a szabályozás elveit 1996. május
9-én küldött válaszukban három területen véleményezték. Egyrészt
általánosan a szabályozás jellegére, időtállóságára vonatkozóan. Másrészt
az emberi és állampolgári jogok, valamint az alanyi jogosultságot nem biztosító
kötelezettségvállalások szempontjából. Felhívták a figyelmet arra, hogy
a megszerzett szabadságok nem vonhatók el az új Alkotmányban. Szükségesnek
tartották, hogy a hatályos Alkotmányban szereplő összes állampolgári jog
vagy az emberi és állampolgári jogok, vagy az állami kötelezettségvállalások
között szerepeljen. Végül több észrevételt tettek az országgyűlési biztosok
jogállásának az Alkotmányvédelemről szóló részben történő szabályozására,
javasolták, hogy az országgyűlési biztos hivatalból való eljárását alapelvként
rendezzék valamint, hogy alkotmányos visszásság veszélye esetén biztosítsák
a kivételes eljárás lehetőségét, vagyis azt, hogy ilyen esetben a jogorvoslati
lehetőségek kimerítése előtt is eljárhassanak. Mindenképpen szükségesnek
ítélték annak alkotmányi szintű rögzítését, hogy az országgyűlési biztosok
tevékenységének egyetlen korlátja a bírói függetlenség. Megfontolásra javasolták
a biztosok alapjogi bíráskodással kapcsolatos aktív részvételének biztosítását
(például alapjogi közpártfogóként).
4. A közigazgatás korszerűsítésének reformprogramja
A reformprogramot a közigazgatás korszerűsítésének kormánybiztosa felkérésére
az állampolgári jogok országgyűlési biztosa egyéves munkájának tapasztalatai
alapján 1996. augusztus 27-én véleményezte [OBH 3701/1996.]. Összességében
egyetértett a reformprogrammal. A koncepció nagy figyelmet szentel a hatósági
ügyintézés túl lassú és nem ügyfélbarát eljárási módjára, a feleslegesen
elhúzódó, lélektelen ügyintézésre, illetve az ügyintézés elmaradása miatti
jelentős érdeksérelemre. Erre is tekintettel egyetértett a hallgatásban
megnyilvánuló mulasztások orvoslására az ún. +helyettesítő állami intézkedés
jogintézményének bevezetésével, továbbá azzal is, hogy a mulasztó hatóság
viselje a helyette eljáró szerv eljárási költségeit. Ugyancsak szükségesnek
tartotta, hogy a hallgatásban megnyilvánuló jogszabálysértő magatartást
tanúsító jegyzővel szemben a közigazgatási hivatal fegyelmi eljárást kezdeményezhessen.
Feltétlenül fontosnak ítélte azonban az ügyek sajátosságaihoz jobban igazodó
határidők megállapítását is. Megjegyezte, hogy megítélése szerint az állampolgári
fegyelem mai szintje még nem elegendő ahhoz, hogy ügyféli nyilatkozat automatikusan
jogkövetkezményeket eredményezzen (pl. hatósági igazolások helyettesítése
ügyféli nyilatkozattal). Szükségesnek tartotta, hogy ismertebbé váljon
különösen a közigazgatási bíráskodásban , hogy például mulasztás
vagy késedelmes ügyintézés miatt államigazgatási jogkörben okozott kár
címén is eljárást lehet indítani. Fölvetette azt a problémát, hogy jelenleg,
ha nincs határozat , ami általában bíróság előtt megtámadható
, az állampolgárnak semmilyen jogi lehetősége nincs a döntés kikényszerítésére.
Alkotmányossági szempontból ezért javasolta, hogy az államigazgatási eljárás
általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvénynek a bírósági felülvizsgálatot
szabályozó rendelkezései kerüljenek összhangba az Alkotmány 70/K. §-ával.
Fölhívta a figyelmet arra, hogy az anyagban elemzett jogszabály-előkészítés
jelenlegi rendszerének problémáit a közigazgatási reformprogram nem képes
megoldani. Ezért a közigazgatási reformot mindenképp meg kell előznie
az Alkotmány szabályozási elveiben már szereplő jogalkotásról
szóló törvény módosításának. Támogatta a reformprogram azon javaslatát,
amelyben azt erősíti, hogy az állam ne preferálja az indokolatlanul elkülönülő
fejlesztési elképzeléseket. Egyetértett a program azon javaslatával, hogy
az Állami Számvevőszék időszakonként az Országgyűlés számára végezzen az
önkormányzati rendszer állami pénzfelhasználását érintő jogszerűségi és
célszerűségi vizsgálatokat. Az anyag foglalkozik azzal, hogy az önkormányzati
gazdálkodás folyamatos ellenőrző és intézkedési joggal rendelkező szerve
egy külön kiépítendő önkormányzati számvevőség vagy a kibővített megyei
közigazgatási hivatal legyen. Az országgyűlési biztos ez utóbbi megoldással
értett egyet. Ehhez kapcsolódva fölvetette a jelenlegi törvényességi ellenőrzés
helyett a törvényességi felügyelet szükségességét is. Jelezte, hogy ma
még az önkormányzati hatósági ügyek ellenőrzése sem megoldott. A társulások
szabályozása tekintetében felhívta a figyelmet a társulások felelősségi
rendszerének rögzítésére, az ellenőrzés, a szankciók szükségességére. A
köztisztviselők kiválasztására, előmenetelére és illetményrendszerére vonatkozó
javaslatokat teljes mértékben támogatta, mivel azt elengedhetetlen feltételnek
tartja a hatékony és szakszerű közigazgatási működéshez.
A megküldött véleménnyel kapcsolatban visszajelzés nem érkezett.
5. A polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény módosítására
vonatkozó törvénytervezet
A polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény (a továbbiakban:
Pp.) módosítását tartalmazó törvénytervezetet az Igazságügyi Minisztérium
küldte el véleményezésre [OBH 9334/1996.]. A tervezet két jelentős módosítást
tartalmazott.
Egyrészt az Alkotmánybíróság felhívására újraszabályozta a jogorvoslati
eljárást, egy új jogintézmény: a kifogás bevezetésével. 1996. augusztus
22-én elküldött véleményében az országgyűlési biztos egyetértett az új
jogorvoslati lehetőség általánossá tételével (amely például a Legfelsőbb
Bíróság által hozott pénzbírságot kiszabó végzés ellen is benyújtható),
valamint az ezzel összefüggő rövidebb határidőkkel. Ezek a rendelkezések
az Alkotmányban foglalt jogorvoslathoz való jog érvényesülését biztosítják.
Az országgyűlési biztos azonban nem tartotta megfelelőnek az új jogorvoslat
kifogásként történő elnevezését, mivel jogbizonytalanságot
okoz, ha kétféle jogorvoslati formának azonos a neve, és ez sérti az Alkotmányban
rögzített jogállamiság és az abból fakadó jogbiztonság elvét. Hasonlóképpen
nem ítélte jó megoldásnak azt, hogy a kifogást az eljáró bíróság maga is
elbírálhatja, ezért javasolta, hogy azt minden esetben ugyanazon fokon
eljáró másik tanács bírálja el. A törvény módosításakor az országgyűlési
biztos ezen javaslatát nem vették figyelembe.
A módosítás másik területe az apasági és származás megállapítása iránti
egyéb perekre vonatkozó különleges eljárás volt. Ugyancsak az Alkotmánybíróság
állapította meg a Pp. 300. §-ának alkotmányellenességét arra hivatkozással,
hogy a tanúval szemben elrendelt bizonyítási eljárás sérti az ügyben tanúként
szereplő személy Alkotmányban biztosított önrendelkezési jogát, valamint
a jogbiztonság és a bíróság előtti egyenlőség követelményét. A tervezete
két változatot tartalmazott. Az országgyűlési biztos által támogatott "A"
változatban az apaként számba jöhető személyeket a felperes alperesként
perbe vonhatja. Az orvosszakértői vizsgálat tehát csak olyan, apaként számba
jöhető férfival szemben lenne foganatosítható, aki alperesként perben áll.
Az országgyűlési biztos ezt a változatot a pertársaságot tiltó
rendelkezésre vonatkozó kiegészítéssel javasolta elfogadásra.
Az országgyűlési biztos véleményét is figyelembe véve, az Országgyűlés
a Pp. 300. §-ának módosítása során egy újabb, "C" variációt fogadott
el.
6. A személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények működésének engedélyezéséről
szóló kormányrendelet-tervezet
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa a pszichiátriai fekvőbeteg-intézetekben
és pszichiátriai otthonokban vizsgálta a betegek emberi és állampolgári
jogainak érvényesülését. Az átfogó vizsgálat [OBH 2255/1996.] tapasztalatai
alapján többek között azzal az ajánlással fordult
a népjóléti miniszterhez, hogy a személyes gondoskodást ellátó szociális
intézmények működését is kösse engedélyhez. A népjóléti miniszter válasza
szerint a jogalkotó munka ezen a területen már korábban megkezdődött. A
véleményezésre megküldött rendelettervezettel az országgyűlési biztos 1996.
október 11-én adott válaszában összességében egyetértett. Különösen fontosnak
ítélte, hogy egységes követelményeket fogalmaz meg az állami és a civil
szféra számára. A rendelettervezet egyes rendelkezéseihez néhány észrevételt
is tett. Így többek között felhívta a figyelmet arra, hogy a működési engedélyt
kiadó jegyző saját önkormányzatának intézménye vonatkozásában összeférhetetlen
helyzetbe kerül. Jelezte továbbá a jogorvoslat szabályozásának, illetőleg
az arra való utalásnak a hiányát. Javasolta, hogy az állami és önkormányzati
intézményeknél az ellenőrzések közötti tervezett
hároméves időtartamot két évben állapítsák meg. Íjragondolásra javasolta
a tervezet azon részét, mely szerint a megszűnő intézmény gondozottairól
a megyei (fővárosi) főjegyzőnek kell gondoskodnia. A szociális ellátáshoz
épületre, szakképzett személyzetre stb. van szükség, ezek biztosítása a
működést engedélyező szervet, illetőleg a megyei, fővárosi főjegyzőt esetenként
megoldhatatlan feladat elé állítaná.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmény működésének engedélyezéséről
szóló 161/1996. (XI. 7.) kormányrendelet 1997. január 1-jén lépett hatályba.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának véleményére válasz nem érkezett,
a kormányrendelet a módosításra vonatkozó javaslatokat nem tartalmazza.
7. A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. III.
tv. módosítására vonatkozó törvény tervezete
A népjóléti miniszter által megküldött törvénytervezet előterjesztését
az állampolgári jogok országgyűlési biztosa 1996. október 29-én véleményezte
[OBH 700-71/1996.]. A törvény tervezett módosításával összességében egyetértett.
A módosítást a fokozódó elszegényedés, az ellátások iránti igény növekedése,
a jogalkalmazás során felvetődött egyéb problémák, s nem utolsósorban az
országgyűlési biztosnak a pszichiátriai fekvőbeteg-intézetekben és pszichiátriai
otthonokban végzett vizsgálata során tett megállapítások tették szükségessé.
A tervezett változtatások megvalósítása, így különösen a rendszeres szociális
segély törvényi szintű szabályozása, valamint a tartósan munkanélküli és
a hajléktalan személyekről való gondoskodás várhatóan a szociális biztonság
bizonyos fokú növekedését eredményezi. Az országgyűlési biztos sajnálattal
állapította meg, hogy a rendszeres szociális segély még mindig nem alanyi
jogon jár, hanem az önkormányzatok mérlegelési jogkörébe tartozik, annak
ellenére, hogy az Alkotmány deklarálja a szociális biztonsághoz való jogot.
A pszichiátriai otthonokban végzett átfogó vizsgálat eredményeként a népjóléti
miniszternek tett ajánlásokban foglaltakat a törvényjavaslat szinte teljes
egészében szabályozza. Az országgyűlési biztos egy témakör hiányát jelezte,
nevezetesen a pszichiátriai otthonokban élők eltávozási rendjének meghatározását,
melyet egy népjóléti miniszteri rendelet állapított meg. Az országgyűlési
biztos a törvényjavaslat egyes rendelkezéseihez több észrevételt, valamint
néhány szövegpontosításra vonatkozó megjegyzést tett. Így többek között
jelezte, hogy alapvető problémát lát abban, ha az önkormányzat köztisztviselője
vagy közalkalmazottja feladatkörébe tartozik a rendszeres szociális segély
folyósításához előírt együttműködés keretében a szociális helyzet megállapításán
túl a mentális állapot megítélése is. Túl általánosnak és emiatt aggályosnak
ítélte a szakmai és civil szervezeteknek a pontos definíció nélküli alkalmazását
a törvényben. Garanciális jelentőségű a tervezet azon rendelkezése, amely
a jogorvoslatra jogosultak körét kibővítette a civil szervezetekkel. Azonban
nem látta okát annak, hogy ezek a szervezetek miért csak a jogorvoslati
joggal élhetnek, ezért javasolta, hogy a panasz jogával is élhessenek.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló 1993:III. tv.
módosítására vonatkozó 1996:CXXVIII. tv. 1997. január 1-jén lépett hatályba.
Az országgyűlési biztos javaslatainak többségét pl. társadalmi
szervezetek panaszhoz való joga, pszichiátriai otthonokban élők eltávozása
engedélyezésének szabályai stb. a megalkotott törvény tartalmazza.
8. Az országgyűlési biztosnak a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség
működésére szolgáló területeire történő belépéséről szóló honvédelmi miniszteri
rendelet tervezete
A honvédelmi miniszter állásfoglalás céljából megküldte, az állampolgári
jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX. törvényben kapott felhatalmazás
alapján kidolgozott, az országgyűlési biztosoknak a Honvédelmi Minisztérium
és a Magyar Honvédség területeire történő belépését szabályozó miniszteri
rendelettervezetet [OBH 700-25/1996.]. A tervezettel kapcsolatban egyetértését
fejezte ki az állampolgári jogok országgyűlési biztosa, az állampolgári
jogok biztosának általános helyettese, a nemzeti és etnikai kisebbségi
jogok országgyűlési biztosa és az adatvédelmi biztos. Ugyanakkor észrevételt
is tettek a rendelettervezet szövegére vonatkozóan. A tervezet az országgyűlési
biztosok vizsgálatot végző munkatársai belépését előzetes bejelentéshez
kötötte. Az országgyűlési biztosok álláspontja szerint ilyen kitétel alkalmazásával
sérülhet a vizsgálathoz fűződő több, fontos érdek. Ennek elkerülése érdekében
új szövegrész beiktatását javasolták.
Az országgyűlési biztosoknak a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar
Honvédség területeire történő belépését szabályozó, 11/1996. (IX. 25) HM-rendeletet
1996. szeptember 25-én kihirdették. A végleges szöveg elkészítésekor a
honvédelmi miniszter figyelembe vette az országgyűlési biztosok észrevételét.