1.2.2. Az OBH 5561/1996. számú ügyben panaszos azt sérelmezte, hogy
évekkel korábban okozott közlekedési balesete következtében gépjárművezetői
engedélyét a hatóságok bevonták, így már bűnösségének megállapítását megelőzően
kénytelen volt az ebből eredő jogkorlátozást elszenvedni.
A vizsgálat során az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános
helyettese megállapította, hogy az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált
jogállamiság és jogbiztonság elvével összefüggésben okoz alkotmányos visszásságot
a 20/1990. (VIII. 6.) BM-rendelet azzal, hogy nem teszi lehetővé, hogy
a büntetőügyekben eljáró ügyész, illetve bíróság a visszavont gépjárművezetői
engedélyt kiadja abban az esetben, ha a visszavonás fenntartása már aránytalanul
nagy hátrányt jelentene az elkövetőnek.
Az alkotmányos visszásság orvoslása céljából az országgyűlési biztos
általános helyettese 1996. szeptember 18-án megkereste a belügyminisztert,
a vonatkozó rendelet módosítását kezdeményezve.
A belügyminiszter határidőben adott válaszában az ajánlást nem fogadta
el. Az országgyűlési biztos általános helyettese a belügyminiszter álláspontját,
miszerint a vezetői engedély visszavonását BM-rendelet nem szabályozhatja,
elfogadta. Az ajánlást azonban új ajánlásként, pontosított formában fenntartotta.
Javasolta a belügyminiszternek, kezdeményezze a büntetőeljárásról szóló
törvény megfelelő módosítását. Az országgyűlési biztos általános helyettese
egyidejűleg új ajánlással fordult az igazságügy-miniszterhez, kezdeményezve,
hogy a büntetőeljárásról szóló új törvény tegye lehetővé, az említett feltételek
esetén, hogy a bíróságok a visszavont vezetői engedélyeket kiadják. Az
új ajánlásra a nyitva álló határidőn belül még nem érkezett válasz.
1.3.2. Az OBH 6089/1996. számú ügyben az állampolgári jogok országgyűlési
biztosa megállapította, hogy a társadalombiztosításról szóló 1975:II. tv.
118/A. § (1) b) pontja diszkriminációt jelent a Magyar Alkotóművészeti
Közalapítvány, illetve jogelődje saját jogú nyugellátással rendelkező tagjaival
szemben, mert nyugdíjukat, rokkantsági segélyüket nem tekinti nyugellátásnak.
Ennek következtében, mivel kiegészítő tevékenységet folytató vállalkozónak
minősülnek, az igénybe vehető szolgáltatásokhoz képest aránytalanul nagy
kötelezettség hárul rájuk, ami az Alkotmány 70/E. §-ban biztosított szociális
ellátáshoz való jogokat sérti. Mindez alkotmányos visszásságot jelent a
2. § (1) bekezdésben megfogalmazott jogállamiság és jogbiztonság elvével
összefüggésben is.
Az alkotmányos visszásságok orvoslása érdekében az országgyűlési biztos
1996. október 9-én megkereste a népjóléti és a pénzügyminisztert, hogy
a törvény módosítását kezdeményezze.
A megkeresett miniszterek az ajánlásra választ nem adtak. Az Országgyűlés
azonban 1996. november 12-én elfogadta a társadalombiztosításról szóló
1975:II. tv. módosításáról szóló 1996. évi LXXXVII. törvényt, mely
az ajánlásban foglaltak szerint a kiegészítő tevékenység megítélésénél
nyugellátásnak ismeri el a Magyar Alkotóművészeti Közalapítványtól kapott
öregségi nyugdíjat és rendszeres rokkantsági segélyt is.
1.6.2. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa az OBH-hoz érkezett
beadványok vizsgálata során több esetben észlelte, hogy a bírósági végrehajtásról
szóló törvény egyes rendelkezéseinek és más végrehajtási jogszabályoknak
a gyakorlati alkalmazása alkotmányos visszásságot okozott. Így megállapította,
hogy az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt jogállamiság és jogbiztonság
elvét sérti az, hogy a magánfélnek megítélt kártérítés végrehajtását az
állam nem tekinti saját feladatának, így az, az önálló bírósági végrehajtó
hatáskörébe tartozik.
Ezen alkotmányos visszásság orvoslása céljából 1996. december 10-én
(OBH 3313/1996.) az országgyűlési biztos ajánlást intézett az igazságügy-miniszterhez,
melyben a végrehajtási törvény olyan módosítását javasolta, hogy a megyei
bírósági végrehajtók hatásköre terjedjen ki a büntető eljárásban bűncselekménnyel
okozott kár megtérítése címén megítélt kártérítési összeg behajtására is.
Az igazságügy-miniszter válaszára nyitva álló határidő még nem telt
le.
1.11.2. A kényszerbérletekkel kapcsolatban érkezett bejelentésekre hivatalból indított vizsgálat eredményeként az állampolgári jogok országgyűlési biztosa 1996. november 19-én az árak megállapításáról, továbbá a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló törvényekkel együtt ajánlással kezdeményezte az Országgyűlés Alkotmány- és Igazságügyi Bizottságánál a szociális törvény módosítását. Javasolta, hogy a törvény egészüljön ki azzal a rendelkezéssel, amely előírja, hogy a települési önkormányzatok rendeletben kötelesek szabályozni a kényszerbérlőknek adható lakásfenntartási támogatást. [Részletesen lásd: 1990. évi LXXXVII. törvény az árak megállapításáról.]
2.3.2. Az OBH 2162/1996. számú ügyben panaszos azt kifogásolta, hogy
a személy- és vagyonvédelmi tevékenység átmeneti szabályairól szóló kormányrendelet
számára kedvezőtlenül szabályozza a működéséhez szükséges engedély megszerzésének
feltételeit, mivel a vagyonvédelmi műszaki rendszerek tervezését, telepítését,
karbantartását is a személy- és vagyonvédelem kategóriájába sorolja.
Az országgyűlési biztos általános helyettese megállapította, hogy a
kormányrendelet fenti rendelkezése folytán egy miniszteri rendelet, a műszaki
feladatokat ellátó annak megfelelő szakképzettséggel rendelkező
panaszost olyan vizsgák letételére kötelezi, amelyek szakirányú tevékenységével
nincsenek összefüggésben. Ezzel alkotmányos visszásságot okoz az Alkotmány
2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiság és jogbiztonság elvével, valamint
a 70/B. § (1) bekezdésében megfogalmazott, a munkához való jogosultságot
garantáló rendelkezésével kapcsolatban.
Az országgyűlési biztos általános helyettese ezért 1996. szeptember
6-án kezdeményezte a belügyminiszternél az említett kormányrendelet módosítását.
Javasolta, hogy a belügyminiszter készítsen szabályozási javaslatot a vagyonvédelmi
műszaki rendszerek tervezését, telepítését, karbantartását végző vállalkozás
fogalmának meghatározására, hogy ez a tevékenység ne tartozzon a személy-
és vagyonőr kategóriába.
A belügyminiszter határidőn belül adott válaszában
közölte, hogy már napirenden van a kormányrendelet módosítása.
2.5.2. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa névtelen bejelentések
alapján hivatalból indított vizsgálatot három fogyatékos embereket ápoló-gondozó
otthonban (OBH 600-4/1996., 600-19/1996.). A vizsgálat megállapította,
hogy az elmúlt időszak jogszabályi változásai a fogyatékos emberek és különösen
a fogyatékos gyermekek vonatkozásában több az Alkotmányban
biztosított emberi és állampolgári joggal összefüggő alkotmányos
visszásságot okoztak.
Az országgyűlési biztos többek között megállapította,
hogy az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében biztosított jogállamiság és jogbiztonság
elvével kapcsolatban a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények
működésének engedélyezéséről szóló 161/1996. (XI. 7.) kormányrendeletnek
a személyi hatályt megállapító rendelkezése alkotmányos visszásságot okozott.
A kormányrendelet a személyi hatályt ugyanis úgy állapította meg, hogy
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993:III. tv.
meghatározott §-aira utalt vissza. Ezek között nem szerepelnek a külön
törvényben meghatározott közoktatási intézménynek nem minősülő bentlakásos
gyermekintézmények, amelyek azonban, a szociális törvény szerint, ugyancsak
szakosított szociális ellátást nyújtanak. Így a korábban egészségügyi gyermekotthonként
működő, jelenleg szakosított szociális ellátást nyújtó fogyatékos
gyermekeket gondozó otthonokra nem lehet alkalmazni a szakszerű
működtetés garanciáját biztosító kormányrendelet előírásait. Mindez az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésében meghatározott jogállamiság és jogbiztonság
elvével összefüggésben keletkeztet alkotmányos visszásságot.
Ezért az országgyűlési biztos 1996. december 18-án ajánlással fordult
a népjóléti miniszterhez, melyben kezdeményezte a kormányrendelet hatályának
kiterjesztését az említett, közoktatási intézménynek nem minősülő bentlakásos
gyermekintézményekre is.
A válaszra rendelkezésre álló határidő még nem telt el.
Budapest Főváros Közgyűlésének a települési szilárd hulladék részét
képező háztartási hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatás kötelező igénybevételéről
szóló 67/1995. (XI. 1.) Kgy. számú rendeletének megalkotását követően,
több panaszos (OBH 2457/1995., 3050/1995., 3054/1995.) sérelmezte a rendelet
több előírását, például a szemétszállítási díj megállapításának, valamint
a számlázásnak a módját.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa az ügyben lefolytatott
vizsgálat eredményeként megállapította, hogy a fővárosi önkormányzat rendelete
alkotmányos visszásságot nem okozott. Megállapította azonban azt is, hogy
sem a belügyminiszter, sem a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter
nem tett eleget az egyes helyi közszolgáltatások kötelező igénybevételéről
szóló 1995:XLII. tv.-ben foglalt felhatalmazásnak, miszerint rendeletben
állapítják meg a kötelező közszolgáltatás szakmai követelményeit, a tevékenység
körét és az ellátásra való jogosultság feltételeit. Bár a törvény a rendelet(ek)
megalkotására határidőt nem határozott meg, de a jogszabály hiánya jogalkalmazási
bizonytalansághoz vezethet és így alkalmas lehet arra, hogy az Alkotmány
2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiság és jogbiztonság követelményét
veszélyeztesse és ezzel alkotmányos visszásságot okozzon.
Ezért az állampolgári jogok országgyűlési biztosa 1996. február 19-én
ajánlással kezdeményezte, hogy a belügyminiszter, valamint a környezetvédelmi
és területfejlesztési miniszter mielőbb alkossa meg a hiányzó rendeletet.
Az ajánlást mindkét miniszter elfogadta. A települési szilárd és folyékony
hulladékra vonatkozó helyi közszolgáltatás ellátásáról szóló 16/1996. (VII.
15.) BM KTM együttes rendelet 1996. július 23-án lépett hatályba.
3.1.2. 11/1995. (VIII. 18.) BM-rendelet a vállalkozás keretében végzett személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenység engedélyezésének igazgatási szolgáltatási díjáról
Panaszosok magánszemélyek, egyéni és társas vállalkozások
beadványaikban a vállalkozás keretében végzett személy- és vagyonvédelmi
tevékenység átmeneti szabályairól szóló kormányrendeletet és végrehajtási
rendeleteit kifogásolták (OBH 1452/1995., 1513/1995., 1514/1995., 2118/1995.,
2285/1995., 2585/1995., 2602/1995., 2802/1995., 2910/1995., 3035/1995.,
3107/1995., 418/1996., 1705/1996., 2476/1996., 8482/1996.). [Részletesen
lásd: 87/1995. (VII. 14.) kormányrendelet a vállalkozás keretében végzett
személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenység átmeneti
szabályairól.]
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese
1996. április 1-jén a kormányrendelet módosításán túl
javasolta annak megvizsgálását, hogy az érintett személyek milyen módon
kaphatnának kártalanítást az átmeneti szabályozás szerint már letett vizsga
költségeinek ellentételezésére.
A belügyminiszter 1996. június 14-én küldött válaszában az ajánlást
elfogadta. Tájékoztatása szerint a kifogásolt igazgatási-szolgáltatási
díjak megfizetését úgy kívánják módosítani, hogy a személy- és vagyonvédelmi,
valamint magánnyomozói tevékenységre vonatkozó együttes kérelem esetén
a díjat csak egyszer kelljen leróni.
3.1.3. 12/1995. (VIII. 18.) BM-rendelet a vállalkozás keretében végzett személy- és vagyonőri, valamint a magánnyomozói tevékenység végzéséhez szükséges szakképesítésről
3.1.3.1. Panaszosok magánszemélyek, egyéni és társas vállalkozások
beadványaikban a vállalkozás keretében végzett személy- és vagyonvédelmi
tevékenység átmeneti szabályairól szóló kormányrendeletet és végrehajtási
rendeleteit kifogásolták (OBH 1452/1995., 1513/1995., 1514/1995., 2118/1995.,
2285/1995., 2585/1995., 2602/1995., 2802/1995., 2910/1995., 3035/1995.,
3107/1995., 418/1996., 1705/1996., 2476/1996., 8482/1996.). [Részletesen
lásd: 87/1995. (VII. 14.) kormányrendelet a vállalkozás keretében végzett
személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenység átmeneti
szabályairól.]
Az országgyűlési biztos általános helyettese 1996. április 1-jén kelt
ajánlásában a kormányrendelet módosításán túl kezdeményezte,
hogy a belügyminiszter a vonatkozó miniszteri rendeletet akként módosítsa,
hogy személy- és vagyonőr képesítésként fogadják el a rendelet hatálybalépésekor
jogszerűen működő vállalkozóknak és alkalmazottjaiknak a korábbi, iskolarendszeren
kívüli oktatásban szerzett szakirányú képesítését.
A belügyminiszter 1996. június 14-én küldött válaszában a rendész munkakörben
eltöltött idő, valamint a rendész képesítés figyelembevételét indokoltnak
tartotta, azonban az ajánlással a továbbiakban nem értett egyet, mivel
a rendész szakma államilag el nem ismert szakképesítés és annak jogszabályban
meghatározott szakmai és vizsgakövetelmény-rendszere sem létezik.
Az országgyűlési biztos általános helyettese 1996. augusztus 28-án
az eredeti ajánlásában foglaltakat változatlanul fenntartotta, mivel a
belügyminiszter azt csak részben fogadta el. Továbbra is javasolta a nevezett
képesítések egyenértékűségének elismerését a jogállamiság elvére és a szerzett
jogok védelmére hivatkozással. Javasolta azt is, hogy először fogalmazzák
meg a szakmai és vizsgakövetelményeket, majd azt követően a képesítést
vegyék fel az Országos Képzési Jegyzékbe. A továbbiakban ennek megfelelően
szabályozzák törvényi szinten a vállalkozás keretében végzett személy-
és vagyonvédelmi, valamint magánnyomozói tevékenységet.
1996. november 22-én kelt válaszában a belügyminiszter ismét kifejtette,
hogy a korábbi rendész képesítés állam által el nem ismert szakképesítés.
Álláspontja szerint a korábbi képesítések elfogadása, és szerzett jogként
való elismerése ellenőrizhetetlen ismereteken és követelményeken alapuló
helyzetet konzervált volna, amely ellentétes az újraszabályozás céljával.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese
1997. január 23-án az ajánlást ismételten fenntartotta.
A válaszra nyitva álló határidő még nem telt le.
3.1.3.2. Az OBH 2162/1996. számú ügyben panaszos azt kifogásolta, hogy
a személy- és vagyonvédelmi tevékenység átmeneti szabályairól szóló kormányrendelet
számára kedvezőtlenül szabályozza a működéséhez szükséges engedély megszerzésének
feltételeit, mivel a vagyonvédelmi műszaki rendszerek tervezését, telepítését,
karbantartását is a személy- és vagyonvédelmi kategóriába sorolja. [Részletesen
lásd: 87/1995. (VII. 14.) kormányrendelet a vállalkozás keretében végzett
személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenység átmeneti
szabályairól.]
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese
többek között megállapította, hogy a miniszteri rendelet azzal,
hogy a megfelelő képesítéssel rendelkező panaszost, olyan nem kis költséggel
járó vizsga letételére kötelezi, amely szakirányú tevékenységével nincs
összefüggésben, alkotmányos visszásságot okozott az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésében deklarált jogállamiság és jogbiztonság elvével, valamint a
70/B. § (1) bekezdésében megfogalmazott, a munkához való jogosultságot
garantáló rendelkezésével kapcsolatban.
Fentiek alapján az országgyűlési biztos általános helyettese 1996.
szeptember 6-án ajánlással kereste meg a belügyminisztert, javasolva, hogy
rendeletben szabályozza a vagyonvédelmi rendszerek tervezéséhez, telepítéséhez,
karbantartásához kapcsolódó vizsgakövetelményeket, valamint azokat a képesítéseket,
amelyek birtokában vizsga letétele nélkül is kiadható a vállalkozónak a
rendőrhatósági igazolvány. A belügyminiszter határidőn belül adott válaszában
közölte, hogy a miniszteri rendelet módosítása folyamatban van.
3.1.4. 7/1994. (III. 22.) BM-rendelet a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásából teljesített adatszolgáltatásokért fizetendő igazgatási szolgáltatási díjról
Az OBH 886/1995. számú ügyben az illetéktörvény alapján tárgyi költségmentességet
élvező panaszos azt sérelmezte, hogy a BM Központi Nyilvántartó és Választási
Hivatal igazgatási díjat számolt fel a panaszos által kért adatokkal kapcsolatos
eljárásért annak ellenére, hogy az adatszolgáltatás sikertelen volt.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese
megállapította, hogy a vonatkozó BM-rendelet szövegezése félreérthető,
ezzel sértve az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiság
és jogbiztonság követelményét alkotmányos visszásságot okoz.
Az országgyűlési biztos általános helyettese 1996. április 25-én kelt
ajánlással fordult a belügyminiszterhez, amelyben kezdeményezte, hogy a
díjköteles szolgáltatás tárgyának az adatok keresésének
pontos megfogalmazásával pontosítsa rendeletét.
A belügyminiszter határidőn belül 1996. június 1-jén
küldött válaszában értelmében az ajánlást elfogadta és ígéretet tett a
rendelet módosítására.
3.1.5. 20/1990. (VIII. 6.) BM-rendelet a közúti közlekedés rendőrhatósági igazgatásáról
Az OBH 5561/1996. számú ügyben az állampolgári jogok országgyűlési biztosának
általános helyettese megállapította, hogy az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében
deklarált jogállamiság és jogbiztonság elvével összefüggésben okoz alkotmányos
visszásságot a 20/1990. (VIII. 6.) BM-rendelet azzal, hogy nem teszi lehetővé,
hogy a büntetőügyekben eljáró ügyész, illetve bíróság a visszavont gépjárművezetői
engedélyt kiadja abban az esetben, ha a visszavonás fenntartása az elkövetőre
nézve már aránytalanul nagy hátrányt jelentene. [Részletesen lásd: 1973.
évi I. törvény a büntetőeljárásról.]
Az alkotmányos visszásság orvoslása céljából az országgyűlési biztos
általános helyettese 1996. szeptember 18-án ajánlással kereste meg a belügyminisztert
a vonatkozó rendelet módosítása érdekében.
A belügyminiszter határidőn belül adott válaszában az ajánlást nem
fogadta el. Az országgyűlési biztos általános helyettese a belügyminiszter
álláspontját, miszerint a vezetői engedély visszavonását BM-rendelet nem
szabályozhatja, elfogadta. Az ajánlást azonban új ajánlásként, pontosított
formában fenntartotta. Ebben javasolta, hogy a belügyminiszter kezdeményezze
a büntetőeljárásról szóló törvény megfelelő módosítását. Az új ajánlásra
a nyitva álló határidőn belül még nem érkezett válasz.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese
látogatást tett a Horvát Köztársaság területén állomásozó, a délszláv válság
békés rendezésének végrehajtását biztosító (IFOR) erők kötelékébe tartozó
magyar műszaki kontingensnél. A látogatás célja annak vizsgálata volt,
hogy különleges körülmények között mennyire érvényesülnek a katonák emberi,
illetve állampolgári jogai.
A panaszok kivizsgálása során az országgyűlési biztos általános helyettese
az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében garantált jogállamiság követelményével
összefüggésben állapított meg alkotmányos visszásságot az OBH 6066/1996.
számú ügyben, mivel a honvédelmi miniszter a kártérítési felelősségre vonatkozó
szabályokat a 23/1970. (HK. 2.) sz. utasításában szabályozta. Ugyancsak
a jogbiztonság elvével összefüggő alkotmányos visszásságot jelent az, hogy
a katonák a rájuk vonatkozó szabályozást hiányosan, vagy egyáltalán nem
ismerték.
Az országgyűlési biztos általános helyettese 1996. november 7-én kelt
ajánlásában kezdeményezte, hogy a honvédelmi miniszter a kártérítési felelősségre
vonatkozó szabályokat emelje jogszabályi szintre, azaz rendeletben szabályozza.
A miniszter 1996. december 18-án kelt válaszában az ajánlást elfogadta,
továbbá ígéretet tett arra, hogy a rendelet 1997. március 1-jén hatályba
lép.
3.3.1.1. Az OBH 1615/1995. számú ügyben, jogerős szabadságvesztés büntetését
töltő panaszos azt sérelmezte, hogy a hatóságoknak küldött beadványait
a büntetés-végrehajtási intézet nem, vagy csak késedelmesen továbbítja.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa megállapította, hogy a
hatályban lévő Büntetés-végrehajtási Szabályzat nem tartalmazott konkrét
határidőt arra vonatkozóan, hogy a büntetés-végrehajtási intézetnek hány
napon belül kell a küldeményeket beleértve a jogorvoslatra
vonatkozó kérelmeket is továbbítania. E szabályozatlanság miatt
alkotmányos visszásság állt fenn az Alkotmány 57. § (5) bekezdésének a
jogorvoslati jogosultságot biztosító rendelkezésével kapcsolatban.
Ajánlásként az országgyűlési biztos 1996. február 8-án felkérte az
igazságügy-minisztert, hogy módosítsa a Büntetés-végrehajtási Szabályzatot.
Az igazságügy-miniszter az ajánlást határidőn belül elfogadta, és tájékoztatta
az országgyűlési biztost, hogy miniszteri rendelet készül a szabadságvesztés
és az előzetes letartóztatás végrehajtásának szabályairól. A 6/1996. (VII.
12.) IM-rendelet a szabadságvesztés és az előzetes letartóztatás végrehajtásának
szabályairól, 1996. október 1-jén hatályba lépett.
3.3.1.2. Az OBH 5278/1996. számú ügyben egy előzetes letartóztatásban
lévő panaszos fordult az OBH-hoz beadvánnyal, melyben azt sérelmezte, hogy
a büntetés-végrehajtási intézetben különösen veszélyessé nyilvánították,
de ennek okáról nem tájékoztatták és erre hivatkozással a munkavégzést
sem engedélyezték számára.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa az ügy vizsgálata során
megállapította, hogy az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében meghatározott jogállamiság
és jogbiztonság követelményével kapcsolatban keletkezett alkotmányos visszásság
azzal, hogy nem jogszabály, hanem belső szabályzat állapított meg állampolgárra
fogvatartottra kötelező rendelkezéseket.
Erre figyelemmel az országgyűlési biztos 1996. július 3-án ajánlással
élt az igazságügy-miniszterhez, melyben kérte, hogy mielőbb adja ki a szabadságvesztés
és az előzetes letartóztatás végrehajtásának szabályaira vonatkozó miniszteri
rendeletet.
Az igazságügy-miniszter megalkotta a szabadságvesztés és az előzetes
letartóztatás végrehajtásának szabályairól szóló 6/1996. (VII. 12.) IM-rendeletet,
és az 1996. október 1-jén hatályba is lépett.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa azonban, a rendelet megjelenését
követően 1996. október 17-én újabb ajánlással fordult az igazságügy-miniszterhez,
mivel álláspontja szerint a rendeletből hiányoztak azok az átmeneti rendelkezések,
amelyek a korábbi +veszélyes és +különösen veszélyes minősítések
kérdését megoldották volna. Az igazságügy-miniszter válaszában 1996. november
29-én az ajánlást elfogadta, és egyidejűleg arról tájékoztatta az országgyűlési
biztost, hogy az említett problémát országos parancsnoki intézkedéssel
megoldották. Az országgyűlési biztos a választ tudomásul vette.
3.3.2. 4/1991. (III. 14.) IM BM együttes rendelet a büntetőeljárás során keletkezett iratokból másolat adásáról
Két ügyvédi kamara elnöke közös levélben fordult az OBH-hoz, melyben
többek között azt kifogásolták, hogy a kirendelt védők anyagi
fedezet hiányában nem jutnak hozzá valamennyi szükséges irathoz, ennek
következtében ezeknek a védőknek a felkészültsége nem lehet teljes.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa az OBH 4024/1996. számú
ügyben folytatott vizsgálat során megállapította, hogy az Alkotmány 70/A.
§-ában foglalt diszkriminációmentes eljárás elve sérül amiatt, hogy a büntetőeljárás
során készült iratokról a másolat adása nem térítésmentesen történik.
Az országgyűlési biztos 1996. június 26-án ajánlással fordult az igazságügy-miniszterhez
és a belügyminiszterhez amelyben kezdeményezte, hogy módosítsák a büntetőeljárás
során keletkezett iratokból másolat adását szabályozó együttes rendeletet
oly módon, hogy a kirendelt védő díjmentesen igényelhesse a másolatot.
Mindkét megkeresett miniszter határidőn belül
elfogadta az ajánlást, a belügyminiszter azonban azzal a megjegyzéssel,
hogy az iratok másolatának illetéke nem miniszteri rendelettel, hanem az
illetéktörvény módosításával oldható meg. Az országgyűlési biztos a válaszokat
tudomásul vette.
3.3.3. 1/1974. (II. 15.) IM-rendelet a büntetőeljárás során kirendelt védő díjáról és költségeiről
Két ügyvédi kamara elnöke közös levélben fordult az OBH-hoz, melyben
azt is kérték, hogy jogszabály írja elő, hogy a kirendelt védő készkiadásait
az állam viselje.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa az OBH 4024/1996. számú
ügyben lefolytatott vizsgálat alapján megállapította, hogy az Alkotmány
2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamisághoz és jogbiztonsághoz fűződő,
valamint az 57. § (3) bekezdésében biztosított védelemhez való joggal kapcsolatban
keletkezik alkotmányos visszásság azáltal, hogy a büntetőeljárás során
kirendelt védő részéről felmerülő készkiadások megtérítésére nem terjed
ki a kirendelt védő díjáról és költségeiről szóló igazságügy-miniszteri
rendelet hatálya.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa a fentiekre tekintettel
ajánlásában 1996. június 26-án indítványozta az igazságügy-miniszternek,
hogy vizsgálja felül a vonatkozó miniszteri rendeletet, és azt úgy módosítsa,
hogy a kirendelt védő készkiadásait az állam viselje.
Az igazságügy-miniszter határidőn belül küldött válaszában az ajánlásban
foglaltakat a hatályos eljárási szabályokra hivatkozással
nem támogatta. Az országgyűlési biztos a választ tudomásul vette, mivel
álláspontját a büntető jogszabályok közeli módosításakor kívánja érvényesíteni.
3.3.4. 6/1986. (VI. 26.) IM-rendelet a költségmentesség alkalmazásáról a bírósági eljárásban
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa az OBH-hoz érkezett beadványok
vizsgálata során több esetben észlelte, hogy a bírósági végrehajtásról
szóló törvény egyes rendelkezései és egyéb végrehajtási jogszabályok gyakorlati
alkalmazása alkotmányos visszásságot okozott.
Így az országgyűlési biztos megállapította, hogy a terhelt vonatkozásában
az Alkotmány 70/A. §-ában megfogalmazott diszkrimináció tilalmába ütközik
az, hogy a sértetteknek megítélt kártérítés behajtása nem az állami végrehajtók
feladata, s ennek költségét sem fizeti az állam.
Az alkotmányos visszásság orvoslása céljából 1996. december 10-én (OBH
3313/1996.) az országgyűlési biztos ajánlást intézett az igazságügy-miniszterhez,
melyben többek között javasolta a 6/1986. (VI.
26.) IM-rendelet olyan irányú kiegészítését, hogy tárgyi költségmentesség
illesse meg a sértettet a kártérítési igénye érvényesítése során.
Az igazságügy-miniszter válaszára nyitva álló határidő még nem telt
le.
3.3.5. 14/1994. (IX. 8.) IM-rendelet a bírósági végrehajtói díjszabásról
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa az OBH-hoz érkezett beadványok
vizsgálata során több esetben észlelte, hogy a bírósági végrehajtásról
szóló törvény egyes rendelkezései és egyéb végrehajtási jogszabályok gyakorlati
alkalmazása alkotmányos visszásságot okozott.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt jogállamiság és jogbiztonság
elvét sérti, hogy nem egyértelmű annak jogi szabályozása, hogy a végrehajtó
meghatározott összegű előleg befizetésére szóló felhívása a
végrehajtási törvény jogorvoslatot szabályozó rendelkezésének hatálya alá
tartozik-e.
Ezen alkotmányos visszásság orvoslása céljából 1996. december 10-én
(OBH 3313/1996.) az országgyűlési biztos ajánlást intézett az igazságügy-miniszterhez,
melyben többek között javasolta 14/1994. (IX. 8.)
IM-rendelet kiegészítését a végrehajtási előleg megfizetésére kötelezett
jogorvoslati jogának szabályozásával.
Az igazságügy-miniszter válaszára nyitva álló határidő még nem telt
el.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese
az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében előírt jogállamiság követelményével
összefüggésben állapított meg alkotmányos visszásságot, mivel az OBH 1832/1995;
3169/1995. és 3146/1995. számú ügyekben lefolytatott vizsgálatok során
megállapította, hogy a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter nem
tett eleget a távközlésről szóló 1992. évi LXXII. törvény 9. § (1) bekezdésében
foglaltaknak, mely szerint a miniszter feladata, hogy rendeletben határozza
meg az előfizetői szerződéseknek a fogyasztók védelmével összefüggő feltételeit.
Az országgyűlési biztos általános helyettese 1996. október 15-én ajánlással
fordult a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszterhez, és kezdeményezte,
hogy tegyen eleget a törvényben meghatározott feladatának.
A miniszter 1996. november 28-án kelt válaszában az ajánlást elfogadta
és tájékoztatta az országgyűlési biztos általános helyettesét arról, hogy
a rendelet szakmai kodifikáció alatt áll.
3.5.2. 1/1995. (I. 31.) KHVM-rendelet az állami tulajdonú közüzemi vízműből szolgáltatott ivóvízért, illetőleg az állami tulajdonú közüzemi csatornamű használatáért fizetendő díjakról
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese
az Alkotmány 2. § (1) bekezdésével összefüggésben állapított meg alkotmányos
visszásságot az OBH 89/1995. számú ügyben, mivel az állami tulajdonú közüzemi
vízműből szolgáltatott ivóvízért, illetőleg az állami tulajdonú közüzemi
csatornamű használatáért fizetendő díjakról szóló 1/1995. (I. 31.) KHVM-rendelet
értelmében, szennyvízmérés hiányában, a csatornadíj összegét az adott helyen
fogyasztott (számlázott) vízmennyiség alapulvételével állapítják meg. A
miniszteri rendelet kifogásolt rendelkezése a csatornahálózatot működtető
közmű üzemet olyan jövedelemhez juttatja különös tekintettel
a nyári ún. locsolási időszakokra amelyért nem nyújtott szolgáltatást.
Az országgyűlési biztos általános helyettese 1996. december 5-én ajánlással
fordult a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszterhez, amelyben kezdeményezte,
hogy a miniszter az állami tulajdonú közüzemi csatornamű használatáért
fizetendő díj kiszámítását úgy határozza meg, hogy az, lakossági fogyasztás
esetén, az év meghatározott időszakában locsolási kedvezményt vegyen figyelembe.
Az ajánlásra válasz még nem érkezett.
Az OBH 166/1995. számú ügyben az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében garantált
jogállamiság és jogbiztonság követelményével összefüggésben állapított
meg alkotmányos visszásságot az állampolgári jogok országgyűlési biztosa.
A lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó
egyes szabályokról szóló 1993:LXXVIII. tv. 87. § (1) bekezdése szerint,
a központi költségvetési szervek rendelkezése alatt álló az
e szervekkel szolgálati, köztisztviselői, közalkalmazotti jogviszonyban
lévők elhelyezéséhez szükséges lakásoknak, többek között a
bérlőkijelölési és bérlőkiválasztási joga gyakorlására vonatkozó szabályait
a tevékenység szerint illetékes miniszter rendeletben állapítja meg.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa megállapította, hogy a
Művelődési és Közoktatási Minisztérium és intézményei rendelkezése alatt
álló lakásokra a törvény 93. § (2) bekezdésében megszabott,
1994. január 1-jei határidő ellenére a vizsgálat időpontjáig
a rendelet nem készült el.
Az országgyűlési biztos emiatt 1995. december 1-jén ajánlással fordult
a művelődési és közoktatási miniszterhez, amelyben kezdeményezte, hogy
intézkedjen a vonatkozó végrehajtási rendelet kiadásáról.
A miniszter az ajánlást elfogadta, de mivel a rendelet hat hónap múlva
sem lépett hatályba, az országgyűlési biztos a rendelet megalkotásának
érdekében 1996. június 3-án ajánlással fordult a Kormányhoz. Ezt követően
a rendelet tervezetét a miniszter 1996. július 7-én megküldte az állampolgári
jogok országgyűlési biztosának és 1996. július 9-én hatályba lépett a lakások
és helyiségek bérletére, valamint elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról
szóló 1993. évi LXXVIII. törvény végrehajtásáról szóló 7/1996. (VIII. 9.)
MKM-rendelet.
3.6.2. Nyelvvizsgák rendjéről szóló MKM-rendelet
Az OBH 144/1996. számú ügyben az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében garantált
jogállamiság követelményével összefüggésben állapított meg alkotmányos
visszásságot az állampolgári jogok országgyűlési biztosa, mivel az Állami
Nyelvvizsga Bizottság működését a saját szabályzata, az Idegen Nyelvi Továbbképző
Központ Szervezeti és Működési Szabályzata, továbbá az ELTE Bölcsészettudományi
Kara dékánjának 840/1994. számú állásfoglalása szabályozza.
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 94. § (1) bekezdésének
g) pontja a művelődési és közoktatási miniszter feladatává teszi, hogy
a szakmai vizsgák kivételével a vizsgák köztük a nyelvvizsgák
rendjét szabályozza. A miniszter rendeletalkotási kötelezettségére utal
az idegennyelv-tudás igazolására rendszeresített állami nyelvvizsgákról
szóló 3/1980. (X. 25.) MT-rendelet 11. § (2) bekezdése is, rögzítve, hogy
a vizsgabizottság szervezéséről és működéséről külön jogszabályok rendelkeznek.
Az országgyűlési biztos 1996. április 16-án ajánlással fordult a művelődési
és közoktatási miniszterhez, amelyben kezdeményezte, hogy intézkedjen a
közoktatási törvényben meghatározott vizsgák körét érintő rendelet kiadásáról.
1996. május 9-i válaszában a miniszter az ajánlást elfogadta és tájékoztatta
az országgyűlési biztost arról, hogy a rendelet tervezete államigazgatási
egyeztetés alatt van.
3.6.3. A közoktatási törvény hatálya alá nem tartozó bentlakásos gyermekintézmények szakmai feladatairól szóló MKM-rendelet
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa névtelen bejelentések alapján
hivatalból indított vizsgálatot három fogyatékos embereket ápoló-gondozó
otthonban (OBH 600-4/1996., 600-19/1996.). [Részletesen lásd: 161/1996.
(XI. 7.) kormányrendelet a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények
működésének engedélyezéséről.]
A vizsgálat eredményeként az országgyűlési biztos egyebek mellett megállapította
azt is, hogy a közoktatási törvény hatálya alá nem tartozó bentlakásos
gyermekintézmények különösen a volt egészségügyi gyermekotthonok
szakmai, gyógypedagógiai működését egyetlen jogszabály sem határozza meg.
Mindez az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiság és jogbiztonság
elvével összefüggésben jelent alkotmányos visszásságot.
Erre tekintettel az országgyűlési biztos 1996. december 18-án ajánlással
kereste meg a művelődési és közoktatási minisztert, hogy a népjóléti miniszterrel
egyetértésben dolgozza ki a közoktatási törvény hatálya alá nem tartozó
bentlakásos gyermekintézményekben a gyógypedagógiai fejlesztő, szinten
tartó szakmai munka módszerét és szabályait.
A válaszra nyitva álló határidő még nem telt el.
Több külföldi állampolgárságú, Magyarországon végzett és letelepedett
orvos fordult az OBH-hoz sérelmezve, hogy nem vették fel őket az Orvosok
Országos Nyilvántartásába. [Részletesen lásd: 1994:XXVIII. tv. a Magyar
Orvosi Kamaráról.]
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese
többek között azt is megállapította, hogy az egészségügyi miniszter
vonatkozó rendelete sem biztosít jogorvoslati lehetőséget az orvoskamarai
tagság tárgyában hozott döntés ellen, ami az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében
foglalt jogállamiság és jogbiztonság és az 57. § (5) bekezdésében biztosított
jogorvoslathoz való jog vonatkozásában keletkeztet alkotmányos visszásságot.
A fentiek alapján az országgyűlési biztos általános helyettese ajánlással
kereste meg 1995. november 3-án, majd 1996. február 13-án a népjóléti minisztert
az egészségügyi dolgozók rendtartásáról szóló 11/1972. (VI. 30.) EüM-rendelet
módosítása érdekében. Javasolta a kétfokú eljárás bevezetését, valamint
az ideiglenes felvétel, illetve a nyilvántartáson kívüli munka lehetőségének
szabályozását.
A népjóléti miniszter az ajánlásra adott válaszában a kezdeményezéseket
elfogadta, azonban a rendelet módosítása még nem történt meg. A népjóléti
minisztert az országgyűlési biztos általános helyettese ismételten megkereste
tájékoztatást kérve a tett intézkedésekről. A válaszra nyitva álló határidő
nem telt el.
3.7.2. 15/1972. (VIII. 5.) EüM-rendelet az egészségügyről szóló 1972. évi II. törvénynek a gyógyító-megelőző ellátásra vonatkozó rendelkezései végrehajtásáról
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese
az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében rögzített jogállamiság követelményével
összefüggésben állapított meg alkotmányos visszásságot az OBH 3076/1995.
számú ügyben. Az egészségügyről szóló 1972. évi II. törvénynek a gyógyító-megelőző
ellátásra vonatkozó rendelkezései végrehajtásáról szóló 15/1972. (VIII.
5.) EüM-rendelet 30. § (1) bekezdése értelmében ugyanis a tüdőszűrő vizsgálat
kötelező, elmulasztására azonban a jogszabály nem állapít meg szankciót,
amely jogi helyzet kérdésessé teszi a norma kötelező jellegét.
Az országgyűlési biztos általános helyettese 1996. június 4-én ajánlással
fordult a népjóléti miniszterhez, amelyben kezdeményezte a lakosság időszakonkénti
tüdőszűrésének végrehajtásáról szóló jogszabály megalkotását.
A miniszter 1996. július 9-én kelt válaszában az ajánlást elfogadta
és tájékoztatta az országgyűlési biztos általános helyettesét arról, hogy
a minisztérium megkezdte a szűrővizsgálatok rendszerének áttekintését,
a szabályozási koncepció kialakítását.
3.7.3. A gyermek- és ifjúságvédelmi intézmények működésére vonatkozó szakmai követelményekről szóló NM-rendelet
3.7.3.1. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa az OBH 3912/1996.
számú ügyben az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében garantált jogállamisággal
összefüggésben állapított meg alkotmányos visszásságot. A gyermek- és ifjúságvédő
intézetek működését ugyanis jelenleg a 115/1978. (MK. 11.) OM-számú utasítás
szabályozza. Ez tartalmazza mind a gyermekek, mind a szülők, mind a nevelőszülők
jogait és kötelezettségeit, annak ellenére, hogy miniszteri utasítás, mint
szabályozási forma a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény
értelmében nem tekinthető jogszabálynak. A 22/1992. (I. 28.)
Korm. rendelet 11. §-a szerint a megyei (fővárosi) közigazgatási hivatal
vezetője ellenőrzi a gyermek- és ifjúságvédelmi intézmények működésére
vonatkozó külön jogszabályban meghatározott szakmai
követelmények érvényesülését. Az említett jogszabály megalkotása a 49/1990.
(IX. 15.) kormányrendelet 2. § c) pontja alapján a népjóléti miniszter
feladata, aki ennek még nem tett eleget.
Az országgyűlési biztos 1996. június 24-én ajánlással fordult a népjóléti
miniszterhez, amelyben kezdeményezte, hogy jogalkotási kötelezettségének
tegyen eleget.
A miniszter 1996. augusztus 26-án kelt válaszában az ajánlást elfogadta
és tájékoztatta az országgyűlési biztost arról, hogy a gyermekek védelméről
és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény, illetve végrehajtási rendeletei
fogják a kérdést teljeskörűen újraszabályozni, amelynek hatálybalépését
a tárca 1997. július 1-jén tervezi.
3.7.3.2. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese
alkotmányos visszásságot állapított meg egy örökbefogadási kérelem intézését
érintő panasz vizsgálata során. Az OBH 958/1995. számú ügyben az Alkotmány
2. § (1) bekezdésében garantált jogállamiság követelménye, az 57. § (5)
bekezdésében biztosított jogorvoslathoz való jog, továbbá a 67. § (1) bekezdésében
a gyermekeknek a család, valamint az állam és a társadalom részéről a megfelelő
testi, szellemi és erkölcsi fejlődéshez szükséges gondoskodáshoz való joga
sérült.
A vizsgálat megállapította, hogy a gyermek- és ifjúságvédő intézetek
rendtartásának bevezetéséről szóló 115/1978. (MK. 11.) OM sz. utasítás
7. § (7) bekezdése szerint az intézeti gyám kizárólagos döntési jogkörrel
rendelkezik a gyermekek nevelőszülőkhöz történő kihelyezése tárgyában,
azonban működéséről, tevékenységéről nem tartozik jelentést tenni. Döntése
ellen jogorvoslatnak helye nincs. Az utasítás 16. § (3) bekezdése értelmében
a nevelőszülőknél elhelyezett gyermekek gondozásának, nevelésének felügyelete
is része a nevelőszülői felügyelő feladatkörének. Azt azonban, hogy a felügyelőnek
felügyeleti jogkörében eljárva, milyen gyakorisággal kell ellenőrzést tartania,
sem az utasítás, sem a Gyermek- és Ifjúságvédő Intézet (GYIVI) Szervezeti
és Működési Szabályzata nem rendezi.
A feltárt hiányosságok orvoslására az országgyűlési biztos általános
helyettese 1996. november 4-én ajánlással fordult a népjóléti miniszterhez,
amelyben kezdeményezte, hogy az alkotmányos visszásságot okozó szabályozatlanságot
vagy rendelet alkotásával, vagy az 115/1995. (MK. 11.) OM sz. utasítás
módosításával orvosolja.
A népjóléti miniszter 1997. január 21-én kelt válaszában a rendeletalkotásra
vonatkozó ajánlást elfogadta. Ígéretet tett arra, hogy az abban foglaltakat
a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény elfogadását
követően, a törvény végrehajtási rendeletei kidolgozásakor hasznosítani
fogja.
3.7.4. 2/1994. (I. 30.) NM-rendelet a személyes gondoskodást nyújtó intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa hivatalból indított vizsgálatot
a betegek emberi és állampolgári jogai érvényesülése tárgyában a pszichiátriai
fekvőbeteg-intézetekben és pszichiátriai otthonokban (OBH 2255/1996.).
[Részletesen lásd: A Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetéséről szóló
törvény.]
A vizsgálat többek között megállapította, hogy
a 2/1994. (I. 30.) NM-rendelet alkotmányos visszásságot okoz a pszichiátriai
otthonokban gondozott betegek vonatkozásában az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében
deklarált jogállamiság és jogbiztonság elvével összefüggésben, egyrészt
mert igazgatói hatáskörbe utalja a 24 órát meghaladó
eltávozás engedélyezését, másrészt lehetővé teszi, hogy az eltávozást a
házirend szabályozza. Ugyancsak a jogbiztonság elvét sérti az említett
igazgatói hatáskör pontos meghatározásának hiánya.
Mindezek alapján az országgyűlési biztos 1996. július 12-én kezdeményezte
a 2/1994. (I. 30.) NM-rendelet vonatkozó rendelkezéseinek módosítását.
A népjóléti miniszter határidőn belül adott válaszában az ajánlással
egyetértett és az abban foglaltaknak a szociális igazgatásról és szociális
ellátásról szóló 1993:III. tv.-t módosító 1996:CXXVIII. tv. eleget tett.
3.7.5. 13/1987. (VIII. 19.) EüM-rendelet a gyógyszerkészítmények törzskönyvezéséről és a törzskönyvbe bejegyzett gyógyszerkészítmények forgalomba hozataláról
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa hivatalból indított vizsgálatot
a betegek emberi és állampolgári jogai érvényesülése tárgyában a pszichiátriai
fekvőbeteg-intézetekben és pszichiátriai otthonokban (OBH 2255/1996.).
[Részletesen lásd: A Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetéséről szóló
törvény.]
Bár nem képezték a vizsgálat tárgyát a gyógyszerkísérletekben részt
vevő személyek emberi jogai, de az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt
jogállamiság és jogbiztonság elvével kapcsolatban alkotmányos visszásságot
okozott, hogy az engedélyezett gyógyszerkísérletek hatósági ellenőrzésére
nincs jogszabályi előírás.
Az országgyűlési biztos 1996. július 12-én ajánlással kezdeményezte
a népjóléti miniszternél a gyógyszerkészítmények törzskönyvezéséről szóló
rendelet olyan módosítását, amely a gyógyszerkísérletek időtartama alatt
kötelező jelleggel írja elő a hatósági ellenőrzést, garantálva ezzel a
kísérletben részt vevő személyek védelmét.
A népjóléti miniszter határidőben adott válaszában a kezdeményezéssel
egyetértett és közölte, hogy ezt a kérdést az egészségügyet újraszabályozó
törvény hivatott véglegesen rendezni.
3.7.6. 8/1983. (VI. 29.) EüM PM együttes rendelet a megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális ellátásáról
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa hivatalból indított vizsgálatot
a betegek emberi és állampolgári jogai érvényesülése tárgyában a pszichiátriai
fekvőbeteg-intézetekben és pszichiátriai otthonokban (OBH 2255/1996.).
[Részletesen lásd: A Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetéséről szóló
törvény.]
A vizsgálat megállapította, hogy a pszichiátriai intézetekben gondozott
betegeknek az Alkotmány 70/E. §-ában biztosított szociális ellátáshoz fűződő
joga sérelmet szenved, mivel a foglalkoztatási rehabilitációra vonatkozó
jogi szabályozás rendkívül elavult.
Az országgyűlési biztos ezért 1996. július 12-én ajánlással fordult
a munkaügyi és a népjóléti miniszterekhez és kezdeményezte a foglalkoztatási
rehabilitációra vonatkozó jogi szabályozás felülvizsgálatát.
A megkeresett szervek az ajánlásban foglaltakkal egyetértettek. A munkaügyi
miniszter ezen túlmenően részletes tájékoztatást adott a foglalkoztatási
rehabilitációs rendszer átdolgozásának jelenlegi helyzetéről és a közeljövő
terveiről.
3.7.7. 1/1991. (I. 31.) NM-rendelet a különleges gyermekotthonok létrehozásának és feladatainak átmeneti szabályozásáról
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese
az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében garantált jogállamiság követelményével,
továbbá az 57. § (5) bekezdésében és 64. §-ában rögzített panasz, illetve
kérelem előterjesztéséhez, valamint a jogorvoslathoz fűződő jogokkal összefüggésben
alkotmányos visszásságot állapított meg az OBH 5423/1996. számú ügyben.
A hivatalból indult vizsgálat egy gyermekotthonban tapasztaltak kapcsán
megállapította, hogy az átmeneti szabályokat tartalmazó 1/1991. (I. 31.)
NM-rendelet értelmében a különleges gyermekotthonok működésére a nevelőotthonokra
vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. A nevelőotthonok működését szabályozó
146/1966. (MK. 13.) számú MM-utasítást azonban a 15/1986. (VIII. 20.) MM-rendelet
hatályon kívül helyezte. Megállapította azt is, hogy az 1/1991. (I. 31.)
NM-rendelet a gyermekek alapvető jogait és kötelezettségeit érintően olyan
kérdéseket szabályoz, amelyeket az Alkotmány 8. § (2) bekezdése szerint
csak törvény állapíthat meg.
Az országgyűlési biztos általános helyettese 1996. szeptember 24-én
ajánlással fordult a népjóléti miniszterhez, amelyben kezdeményezte a nevelő-
és a gyermekotthonok működésének miniszteri rendeletben történő szabályozását.
Javasolta továbbá egy olyan törvény előkészítését, amely szabályozza a
gyermekotthonokba történő felvétel, elbocsátás, valamint az ezekhez kapcsolódó
intézkedések elleni jogorvoslatok rendjét.
A miniszter 1996. november 18-án kelt válaszában az ajánlást elfogadta,
a kifogásolt jogszabályok módosítására vonatkozóan hivatkozott a gyermekek
védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény tervezetére és utalt
arra, hogy a tervezet tartalmazza az országgyűlési biztos általános helyettese
által kezdeményezett módosításokat is.
3.7.8. 9/1978. (XI. 29.) EüM-rendelet a szakorvosi, a szakgyógyszerészi szakképesítés megszerzéséről és a képesítésről, továbbá az orvosok, a fogorvosok és a gyógyszerészek továbbképzéséről
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese
alkotmányos visszásságot állapított meg az OBH 2145/1996. számú ügyben
az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében garantált jogállamiság követelményével,
valamint a 70/B. § (1) bekezdésében rögzített a munka és a foglalkozás
szabad megválasztásának jogával összefüggésben. Ugyanis a 9/1978. (XI.
29.) EüM-rendelet végrehajtásáról szóló 39/1978. (EüK. 31.) EüM-utasítás
amely a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény értelmében nem tekinthető
jogforrásnak , olyan szabályokat tartalmaz, amelyek közvetlenül érintik
az állampolgárok jogait és kötelezettségeit.
Az országgyűlési biztos általános helyettese 1996. november 11-én ajánlással
fordult a népjóléti miniszterhez, amelyben kezdeményezte, hogy a 39/1978.
(Eü K. 31.) számú utasításnak a szakképesítés megszerzésére és a képesítésre
vonatkozó előírásait rendeletben szabályozza.
A miniszter 1996. december 27-én kelt válaszában az ajánlást elfogadta,
és tájékoztatta az országgyűlési biztos általános helyettesét, hogy a szakorvosképzésre
vonatkozó szabályozás korszerűsítése folyamatban van.
3.7.9. A fogyatékosotthonokban gondozott betegek szakmai felülvizsgálatának rendszeréről szóló NM-rendelet
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa névtelen bejelentések alapján
hivatalból indított vizsgálatot három fogyatékos embereket ápoló-gondozó
otthonban (OBH 600-4/1996., 600-19/1996.). [Részletesen lásd: 161/1996.
(XI. 7.) kormányrendelet a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények
működésének engedélyezéséről.]
Az országgyűlési biztos a vizsgálat során megállapította, hogy az Alkotmány
2. § (1) bekezdésében biztosított jogállamiság és jogbiztonság elvével,
valamint a fogyatékos emberek tekintetében a 70/E. §-ban megfogalmazott
szociális biztonsághoz való joggal, a fogyatékos gyermekek tekintetében
pedig a 67. § (1) bekezdésében biztosított, a megfelelő testi, szellemi
és erkölcsi fejlődéshez szükséges védelemre és gondoskodásra való joggal
kapcsolatban alkotmányos visszásságot jelent a fogyatékosok szakmai felülvizsgálatának
teljes szabályozatlansága.
Az országgyűlési biztos ezért 1996. december 18-án ajánlással fordult
a népjóléti miniszterhez, melyben felhívta, hogy alakítsa ki a fogyatékosok
szakmai felülvizsgálatának rendszerét, ezen belül határozza meg különösen
azt, hogy a fogyatékos gyermekeket milyen időközönként és milyen orvosi
(gyermekpszichiátriai), illetve gyógypedagógiai vizsgáló módszerekkel kell
felülvizsgálni.
A válaszra rendelkezésre álló határidő még nem telt le.
3.7.10. A szociális intézmények civil ellenőrzésének rendszeréről és működéséről szóló NM-rendelet
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa névtelen bejelentések alapján
hivatalból indított vizsgálatot három fogyatékos embereket ápoló-gondozó
otthonban (OBH 600-4/1996., 600-19/1996.). [Részletesen lásd: 161/1996.
(XI. 7.) Kormányrendelet a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények
működésének engedélyezéséről.]
Az országgyűlési biztos a vizsgálat során megállapította, hogy bár
a szociális törvény módosítása 1997. január 1-jétől lehetővé tette a betegek
érdekeit képviselő civil szervezetek számára, meghatározott esetekben a
panasz és jogorvoslat jogának gyakorlását, azonban a civil kontroll rendszerének
és működésének szabályait semmilyen norma nem állapítja meg. Ez az Alkotmány
2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiság és jogbiztonság elvével kapcsolatban
alkotmányos visszásságot okoz.
Az országgyűlési biztos 1996. december 18-án ajánlással kereste meg
a népjóléti minisztert, kezdeményezve, hogy dolgozza ki a civil kontroll
működésének szabályait és rendszerét.
A válaszra rendelkezésre álló határidő még nem telt el.
Az OBH 387/1995. számú ügyben a panaszos szociális támogatási ügyével
kapcsolatban fordult az OBH-hoz. Kifogásolta a szociális juttatások elosztásának
helyben szokásos módját is.
A vizsgálat során az állampolgári jogok országgyűlési biztosa megállapította,
hogy a szociális ellátásokról szóló törvény rászorultsági elve az önkormányzat
gyakorlatában nem minden esetben érvényesül, ugyanis a településen élő
gyermekek utaztatása, részükre utazási bérlet biztosítása, óvodai és egyes
iskolai ellátások így tankönyv és tanszercsomag juttatása
, rászorultságuk vizsgálata nélkül történik. Azt is megállapította a vizsgálat,
hogy az önkormányzat vonatkozó rendelete a szociális juttatások feltételeként
előírja ugyan a jövedelmi viszonyok vizsgálatát, ez azonban nem érvényesül
a gyakorlatban. Mindez az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt jogállamiság
és jogbiztonság és a 17. §-ban meghatározott, a rászorulókról való szociális
gondoskodási kötelezettség vonatkozásában jelent alkotmányos visszásságot.
Az országgyűlési biztos 1996. május 29-én ajánlással fordult Babarcszőlős
Község Önkormányzatához, amelyben felhívta, hogy vizsgálják felül a szociális
juttatások eddigi gyakorlatát és gondoskodjanak a rászorultsági elv érvényre
juttatásáról.
1996. június 26-án kelt válaszában az önkormányzat az ajánlást elfogadta,
tájékoztatta az országgyűlési biztost, hogy intézkedett a szociális ellátásokról
szóló rendelet felülvizsgálatáról.
4.1.2. Balatonboglár Város Önkormányzatának 22/1995. (XII. 22.) sz. rendelete a helyi adókról
Az OBH 1685/1996. számú ügyben az állampolgári jogok országgyűlési biztosának
általános helyettese az Alkotmány 70/A. §-ában foglalt hátrányos megkülönböztetés
tilalmával összefüggő alkotmányos visszásságot állapított meg, mivel Balatonboglár
Város Önkormányzata a helyi adókról és az adózás rendjéről szóló rendeletével
a helyi adóterhek 90%-át az üdülőtulajdonosokra hárította.
Az országgyűlési biztos általános helyettese 1996. október 7-én ajánlással
fordult az önkormányzathoz, amelyben kezdeményezte a helyi adókról és az
adózás rendjéről szóló 22/1995. (XII. 22.) rendelet módosítását annak érdekében,
hogy az összhangba kerüljön az Alkotmány, valamint a helyi adókról szóló
1990. évi C. törvény előírásaival, különös figyelemmel a vagyonarányos
közteherviselés elvére.
Az önkormányzat 1996. november 5-én kelt válaszában közölte, hogy 1997.
június 1-jei határidővel kívánja a helyi adózást szabályozó rendeletét
módosítani. Ennek keretében a kommunális adó bevezetését tervezi, amellyel
álláspontja szerint megvalósulhat a vagyonarányos közteherviselés.
A továbbiakban gyakorlatilag elzárkózott a helyi rendelet ajánlás szerinti
módosításától. Az országgyűlési biztos általános helyettese 1997. január
20-án kelt válaszában ajánlását változatlanul fenntartotta.
A válaszra rendelkezésre álló törvényes határidő még nem telt el.
4.1.3. Balatonszepezd Község Önkormányzatának 4. sz. rendelete a köz- és zöld területek védelméről
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa az OBH 2849/1995. számú
ügyben az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt jogállamiság elvével
összefüggő alkotmányos visszásságot állapított meg. Balatonszepezd Önkormányzatának
a köz- és zöld területek védelméről szóló rendelete ugyanis előírta, hogy
a szemétszállításra a helyi ingatlantulajdonosoknak az önkormányzat által
kijelölt céggel kell megállapodást kötniük. A rendelet nem tartalmazta
azonban, az 1995. évi XLII. törvény által megkövetelt egyes részletszabályokat,
nevezetesen a szolgáltató megnevezését, valamint a szolgáltatás igénybevevőit
terhelő díj mértékét.
Az országgyűlési biztos 1996. augusztus 8-án ajánlást küldött a képviselő-testületnek,
amelyben kezdeményezte a szemétszállításról szóló rendelet felülvizsgálatát,
és a magasabb szintű jogszabályoknak megfelelő módosítását, különös tekintettel
a szolgáltató megnevezésére és a fizetendő díj mértékére.
1996. szeptember 9-én kelt válaszában a jegyző tájékoztatott arról,
hogy a testület az ajánlást elfogadta, a rendelet módosítását 1996. év
végén tervezi. Az önkormányzat rendeletét 1996. november 14-én módosította.
Mivel azonban a módosított önkormányzati rendelet sem tartalmazta a
szolgáltató megnevezését, az országgyűlési biztos 1997. január 9-én fenntartotta
az ajánlás vonatkozó részét.
4.1.4. Balmazújváros Város Önkormányzatának 21/1994. (VIII. 18.) Ör. számú rendelete az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és helyiségek elidegenítéséről, valamint Balmazújváros Város Önkormányzatának 34/1995. (X. 31.) Ör. számú rendelete az önkormányzati tulajdonban lévő szolgálati és bérlőkijelölési joggal érintett lakások elidegenítéséről
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa az OBH 384/1996. számú ügyben
az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében biztosított jogállamiság, valamint a
70/A. §-ban biztosított hátrányos megkülönböztetés tilalmával összefüggésben
állapított meg alkotmányos visszásságot. Balmazújváros Önkormányzatának
az önkormányzati tulajdonú lakások elidegenítéséről szóló 21/1994. (VIII.
18.) Ör., és a 34/1995. (X. 31.) Ör. rendelete ellentétes a lakások és
helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról
szóló 1993: LXXVIII. tv. előírásaival. A rendeletek ugyanis hátrányos megkülönböztetést
alkalmaztak egyes elővásárlásra jogosultak esetében, mivel súlyosabb feltételekhez
kötötték azoknak az önkormányzati tulajdonú lakásoknak az elidegenítését,
amelyek fölött nem az önkormányzat rendelkezett.
Az országgyűlési biztos 1996. augusztus 26-án ajánlással fordult az
önkormányzat jegyzőjéhez, amelyben kezdeményezte, hogy vizsgálja meg a
kifogásolt rendeleteket és hívja fel a testületet azok módosítására. Továbbá
1996. szeptember 27-én felkérte a Hajdú-Bihar Megyei Közigazgatási Hivatalt,
hogy az ügyben tartson vizsgálatot. A Közigazgatási Hivatal 1996. október
7-ei válaszában az ajánlásban foglaltakkal egyetértett és tájékoztatta
az országgyűlési biztost, hogy a korábban lefolytatott általános vizsgálat
alapján már felszólította a testületet rendeletei módosítására.
4.1.5. Budapest Főváros kerületi önkormányzatainak a kényszerbérletek szabályozásáról szóló rendeletei
Egy fővárosi lakos kérelmének vizsgálata alapján az állampolgári jogok
országgyűlési biztosa hivatalból eljárást indított a kényszerbérletek budapesti
helyzetének és felszámolási módjának vizsgálatára. Az OBH 149/1995. számú
ügyben az állampolgári jogok országgyűlési biztosa az Alkotmány 70/A. §-ában
garantált diszkriminációmentes eljáráshoz való jog követelményével összefüggésben
alkotmányos visszásságot állapított meg. A lakások és helyiségek bérletére,
valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi
LXXVIII. törvény ugyanis 1996. december 31-ét jelölte meg az önkormányzatok
számára a kényszerbérletek felszámolásának határidejeként. Időközben azonban
a kényszerbérlők részére biztosítandó önkormányzati tulajdonú cserelakásokra
vonatkozó, egyoldalú nyilatkozattól függő vételi jog határideje 1995. november
30-án lejárt.
Az országgyűlési biztos 1995. szeptember 14-én azzal az ajánlással
fordult a fővárosi kerületi önkormányzatokhoz, hogy az eltérő határidőkből
eredő ellentmondást helyi rendeletben orvosolják. A megkeresett 23 önkormányzat
közül 16 írásban válaszolt, de közülük csupán 6 képviselő-testülettől érkezett
elfogadó válasz.
4.1.6. Budapest Főváros XI. Kerületi Önkormányzatának 13/1994. (V. 4.) számú rendelete a XI. kerületi önkormányzat tulajdonában álló lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásának feltételeiről
Az OBH 807/1995. számú ügyben panaszos azért fordult az állampolgári
jogok országgyűlési biztosához, mert a kerületi önkormányzat helyiségbérleti
jogát felmondással megszüntette.
A lefolytatott vizsgálat alapján az állampolgári jogok országgyűlési
biztosa azt állapította meg, hogy az önkormányzat egy törvénysértő rendelet
alapján megállapított bérletidíj-hátralék meg nem fizetése miatt mondott
fel a helyiség bérlőjének. Ezáltal az önkormányzat az Alkotmány 70/A. §-ában
foglalt diszkrimináció tilalmába ütköző módon járt el, mert a lakástörvényben
biztosított felmondás lehetőségét a jog társadalmi rendeltetésével össze
nem férő célra, a bérlő jogainak és törvényes érdekeinek csorbítására használta
fel.
1996. január 10-én az országgyűlési biztos felhívta az önkormányzatot,
hogy sérelmezett rendeleteit vizsgálja felül, továbbá megkereste a Fővárosi
Közigazgatási Hivatalt, hogy törvényességi felügyeleti jogkörében eljárva
intézkedjék.
A Közigazgatási Hivatal az ajánlással egyetértett, és felszólította
az önkormányzatot, hogy módosítsa törvénysértő rendeleteit. Az önkormányzat
az ajánlásra a határidő lejárta után adott választ, de sérelmezett rendeleteit
az 15/1996. (IV. 1.) ÖK számú rendelettel módosította.
4.1.7. Budapest Főváros XIX. Kerületi Önkormányzatának 9/1993. (V. 26.) számú rendelete a kerületi polgárok szociális ellátásáról
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa az Alkotmány 44/A. § (2)
bekezdésével összefüggésben mely szerint a helyi képviselő-testület
rendelete nem lehet ellentétes magasabb szintű jogszabállyal
alkotmányos visszásságot állapított meg. Az OBH 4969/1996. számú ügyben
lefolytatott vizsgálat megállapította, hogy Budapest Főváros XIX. Kerületi
Önkormányzata a kerületi polgárok szociális ellátásáról szóló 9/1993. (V.
26.) számú rendelete ellentétes a szociális ellátásokról szóló törvény
egyes rendelkezéseivel, mivel kimondja, hogy az átmeneti segélyből kizárható
az, aki együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget. A szociális törvény
szerint az átmeneti segélyt az önkormányzat az arra rászorulónak köteles
megadni, annak megállapítását nem kötheti magatartási elvárásokhoz. A jogosult
az átmeneti segélyből büntetésként nem zárható ki. A helyi rendelet kifogásolt
szakaszának alkalmazása következtében fennállt annak lehetősége, hogy egyes,
létfenntartási gondokkal küzdő személyek alapellátás nélkül maradnak.
1996. június 5-én az országgyűlési biztos ajánlással fordult a képviselő-testülethez,
amelyben kezdeményezte a rendeletnek a magasabb szintű jogszabály szerinti
módosítását.
A testület az ajánlást határidőn belül elfogadta,
a kifogásolt rendelkezést 31/1996. (IX. 20.) számú rendeletével módosította.
4.1.8. Debrecen Megyei Jogú Város Közgyűlésének 32/1993. (VII. 5.) Kgy. számú rendelete a köztisztaság fenntartásáról és a települési szilárd és folyékony hulladék gyűjtésével, kezelésével összefüggő tevékenységről
Az OBH 1421/1995. számú ügyben az állampolgári jogok országgyűlési biztosának
általános helyettese az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt jogállamiság
és jogbiztonság, valamint a 9. § (2) bekezdésében foglalt gazdasági verseny
szabadsága alkotmányos elveivel összefüggésben alkotmányos visszásságot
állapított meg, mivel Debrecen Megyei Jogú Város Közgyűlésének a köztisztaság
fenntartásáról és a települési szilárd és folyékony hulladék gyűjtésével,
kezelésével összefüggő tevékenységről szóló többször módosított
32/1993. (VII. 5.) Kgy. sz. rendelet rendelkezései ellentétesek az 1995:XLII.
tv.-nyel. A rendelet ugyanis törvényi felhatalmazás nélkül írt elő közszolgáltatás
igénybevételére vonatkozó szerződéskötési kötelezettséget, illetőleg állapított
meg fizetési kötelezettséget.
Az országgyűlési biztos általános helyettese 1996. március 14-én ajánlással
fordult a Közgyűléshez, amelyben kezdeményezte a kifogásolt rendeletnek
az egyes helyi közszolgáltatások kötelező igénybevételéről szóló 1995:XLII.
tv.-nyel összhangban álló módosítását.
A Közgyűlés 1996. március 21-i válaszában tájékoztatta az országgyűlési
biztos általános helyettesét arról, hogy kifogásolt rendeletét a 12/1996.
(III. 18.) Kgy. sz. rendeletével az ajánlásban foglaltaknak megfelelően
módosította.
4.1.9. Gárdony Város Önkormányzata Képviselő-testületének 18/1995. (VII. 1.) számú rendelete a közterületek tisztán tartásáról, a települési szilárd hulladék gyűjtéséről és elszállításáról
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa az OBH 400/1996., 1704/1996.,
2429/1996., 3202/1996., 3480/1996., 3686/1996., 3847/1996., 4066/1996.,
4766/1996., 5480/1996., 5481/1996., 6626/1996. számú ügyekben az Alkotmány
70/A. §-ában biztosított hátrányos megkülönböztetés tilalmával összefüggésben
állapított meg alkotmányos visszásságot, mivel Gárdony Város Önkormányzatának
a közterületek tisztán tartásáról, a települési szilárd hulladékok gyűjtéséről
és elszállításáról szóló 18/1995. (VII. 1.) számú rendelete ingatlanonként
fizetendő éves átalányban állapította meg a szemétszállítás díját. Ennek
összege független volt az elszállított szemét mennyiségétől. Így a település
olyan területein és olyan időszakokban is díjfizetésre kötelezte a lakosokat
különösen az üdülőtulajdonosok egy részét , ahol és amikor a szolgáltatásra
valójában nincs szükség.
Az országgyűlési biztos 1996. november 8-án ajánlással fordult a képviselő-testülethez,
amelyben kezdeményezte a rendelet módosítását a szolgáltatás-ellenszolgáltatás
aránya szerint.
A képviselő-testület 1997. január 10-ei válaszában az ajánlást nem
fogadta el, ezért az országgyűlési biztos az ajánlás változatlan
tartalommal való fenntartása mellett 1997. január 27-én csatlakozott
a Fejér Megyei Közigazgatási Hivatal alkotmánybírósági indítványához, amelyben
az a kifogásolt rendelkezés felülvizsgálatát és megsemmisítését kérte.
Az Alkotmánybíróság eljárása folyamatban van.
4.1.10. Győr Megyei Jogú Város Önkormányzatának 57/1995. (XI. 15.) ÖK. számú rendelete a települési szilárd hulladékok kezelésével kapcsolatos közszolgáltatásról
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa az OBH 371/1995. számú ügyben
az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében biztosított jogállamisághoz kötődő jogbiztonság
követelményével összefüggésben alkotmányos visszásságot állapított meg.
Ugyanis Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata 57/1995. (XI. 15.) ÖK. sz.
rendelete a szemétszállítás díját a díjköteles helyiségek alapulvételével
határozta meg, a rendelet egyetlen szakasza sem rendelkezik a díjfizetés
alóli mentesítés lehetőségéről, illetve az esetleges méltányosság gyakorlása
vagy a kompenzálás feltételéről.
Az országgyűlési biztos 1996. február 5-én ajánlással fordult a polgármesterhez,
amelyben kezdeményezte, hogy a kifogásolt rendeletet módosítsák és a szolgáltatás
díját a kukák száma, illetve űrtartalma szerint állapítsák meg. Javasolta
továbbá, hogy a rendeletet egészítsék ki a még hiányzó rendelkezésekkel.
A polgármester határidőn túl 1996. május 28-ai
levelében az ajánlást elfogadta, a rendelet kiegészítéséről, illetőleg
módosításáról további információnk nincs.
4.1.11. Pocsaj Község Önkormányzatának 3/1994. (I. 25.) számú rendelete a lakás célú támogatások megállapításáról
Az OBH 69/1995. számú ügyben az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében garantált
jogállamiság és jogbiztonság követelményével összefüggésben alkotmányos
visszásságot állapított meg az állampolgári jogok országgyűlési biztosának
általános helyettese. Pocsaj Község Önkormányzata új rendelet megalkotása
nélkül helyezte hatályon kívül a lakás célú támogatásokról szóló rendeletét,
továbbá a testület nem alkotta meg a rendszeres nevelési segélyre való
jogosultság helyi szabályait. A rendeletek hiánya a támogatásra jogosult
helyi lakosokat megfosztotta igényük kielégítésének még a lehetőségétől
is.
A lefolytatott vizsgálat eredményeként az országgyűlési biztos általános
helyettese 1996. november 26-án ajánlásában kezdeményezte, hogy a testület
mind a lakás célú támogatások, mind a nevelési segély tárgyában alkosson
rendeletet.
Az önkormányzat 1997. január 29-ei válasza szerint elfogadta az ajánlást
és tájékoztatta az országgyűlési biztos általános helyettesét, hogy lakás
célú támogatásokról szóló rendeletét megalkotta. A rendszeres nevelési
segély megállapításának feltételeit pedig a szociális igazgatásról szóló
rendeletében szabályozta.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese
az Alkotmány 9. § (2) bekezdésében foglalt vállalkozás jogát elismerő és
támogató, valamint a gazdasági verseny szabadságát garantáló rendelkezésével
összefüggésben állapított meg alkotmányos visszásságot az OBH 1918/1995.
számú ügyben. A Fővárosi Közgyűlés ugyanis arról döntött, hogy rendeletben
szabályozza a taxiállomások üzemeltetésének feltételeit, a taxiszolgáltatásban
részt vevő személygépkocsik számának meghatározását, továbbá az üzemeltetést,
valamint az ellenőrzést ellátó szervezeti rendszer kialakítását. Döntésének
azonban nem tett eleget.
A mulasztás következtében egyes, taxiengedéllyel rendelkező vállalkozók
nem várakozhatnak az erre rendszeresített beállóhelyeken, mivel erre szerveződött,
illetve ezzel megbízott csoportok önkényesen kiszorítják őket.
Az országgyűlési biztos általános helyettese 1996. július 23-án ajánlásában
kezdeményezte, hogy a Fővárosi Közgyűlés korábbi határozatának
megfelelően a lehető legrövidebb időn belül alkosson rendeletet
a taxiszolgáltatás területén tapasztalható problémák megoldására.
Az önkormányzat 1996. szeptember 5-én kelt válaszában az ajánlást elfogadta
és tájékoztatta az országgyűlési biztos általános helyettesét, hogy a rendelet
tervezetének előkészítését megkezdte. A tervezetet az OBH-nak elküldte.
5.1.1.1. Szabályzat az elmebetegekkel kapcsolatos eljárásáról
1995. október 17-én a Vas megyei Rum községben a mentőszolgálatnak nyújtott
rendőri segítség során történt fegyverhasználat következtében a kórházba
szállítani kívánt elmebeteg férfi életét vesztette. Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosának általános helyettese OBH 1591/1995. szám alatt
hivatalból vizsgálatot indított az ügyben. [Részletesen lásd: 16/1972.
(IV. 29.) MT-rendelet az egészségügyről szóló 1972. évi II. törvény végrehajtásáról.]
Az országgyűlési biztos általános helyettese 1995. december 13-án ajánlással
fordult egyebek között a belügyminiszterhez és
kezdeményezte, hogy a vonatkozó belső szabályzatokat vizsgálja felül és
gondoskodjon arról, hogy az érintett személyek megismerjék az abban foglaltakat.
A belügyminiszter az ajánlást határidőn belül elfogadta és ígéretet
tett annak teljesítésére. Az országgyűlési biztos általános helyettese
a választ tudomásul vette.
5.1.2. Művelődési és Közoktatási Minisztérium
5.1.2.1. Közlemény a pedagógusoknak a diákok minősítésével és osztályozásával kapcsolatos jogairól
Az OBH 217/1995. számú ügyben hat szülő sérelmezte, hogy a községi általános
iskola igazgatója annak ellenére tagadta meg első osztályos gyermekeik
év végi bizonyítványának kiadását, hogy a pedagógus valamennyiüket alkalmasnak
találta arra, hogy második osztályba lépjenek.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese
az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiság és jogbiztonság
elvének érvényre juttatása érdekében 1996. január 24-én ajánlással fordult
a művelődési és közoktatási miniszterhez, amelyben kezdeményezte, hogy
felügyeleti jogkörében eljárva intézkedjen irányelv kiadásáról. Ebben hívja
fel a közoktatási intézmények vezetőinek figyelmét a közoktatási törvény
azon rendelkezésének helyes értelmezésére, mely szerint a pedagógus joga,
hogy a tanulók munkáját értékelje és azt félévkor, illetve a tanév végén
osztályzattal minősítse.
Az ajánlásban foglaltaknak a művelődési és közoktatási miniszter eleget
tett és a vonatkozó közleményt a Művelődési Közlöny 1996. július 15-ei
számában közzétette.
5.1.3. Népjóléti Minisztérium
5.1.3.1. Szabályzat a mentőszolgálat elmebetegekkel kapcsolatos eljárására
1995. október 17-én a Vas megyei Rum községben a mentőszolgálatnak nyújtott
rendőri segítség során történt fegyverhasználat következtében a kórházba
szállítani kívánt elmebeteg férfi életét vesztette. Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosának általános helyettese OBH 1591/1995. szám alatt
hivatalból vizsgálatot indított az ügyben. [Részletesen lásd: 16/1972.
(IV. 29.) MT-rendelet az egészségügyről szóló 1972. évi II. törvény végrehajtásáról.]
Az országgyűlési biztos általános helyettese 1995. december 13-án ajánlással
fordult többek között a népjóléti miniszterhez,
kezdeményezve, hogy a vonatkozó belső szabályzatokat vizsgálja felül és
gondoskodjon arról, hogy az érintett személyek megismerjék az abban foglaltakat.
A népjóléti miniszter az ajánlást határidőn belül elfogadta és ígéretet
tett annak teljesítésére. Az országgyűlési biztos általános helyettese
a választ tudomásul vette.
5.1.3.2. Módszertani levél a járóbeteg-szakrendelések működési rendjéről
Az OBH 2195/1996. számú ügyben az állampolgári jogok országgyűlési biztosa
egy szociális otthoni gondozott rendkívüli halála kapcsán indított vizsgálatot.
A vizsgálat megállapította, hogy az Idősek Házában az elszállítás időpontjában
szolgálatban lévő ápolónő megszegte munkaköri leírásában foglalt egyes
kötelezettségeit azzal, hogy a beteg átadásakor a mentőautó személyzetét
nem tájékoztatta megfelelően a beteg pszichés állapotáról. Az elszállítást
végző mentőápoló a beteget a kórháznak úgy adta át, hogy a betegátvételi
elismervényt nem az orvossal íratta alá, hanem utólag saját maga tett egy
szignót az orvos aláírása helyére.
A kórházban tapasztaltak alapján, az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében
deklarált jogállamiság és jogbiztonság és a 70/D. §-ban biztosított legmagasabb
szintű testi és lelki egészséghez való jog érvényesülése érdekében az országgyűlési
biztos 1996. április 11-én ajánlással fordult a népjóléti miniszterhez,
amelyben kezdeményezte egy olyan módszertani levél kiadását, amely egységesen
szabályozza a járóbeteg-szakrendelések működési rendjét.
A népjóléti miniszter 1996. május 28-án kelt levelében tájékoztatta
az országgyűlési biztost arról, hogy az ajánlásban foglaltakat nem módszertani
levélben rendezi, mert azok egy részének jogszabályi szintű szabályozása
már folyamatban van. Az ajánlás további részében foglalt főként
a járóbeteg-szakellátás technikai, módszertani kérdéseit érintő
javaslatokat azonban nem fogadja el, mert álláspontja szerint az olyan
többletterheket róna az érintett intézményekre, amelyeket azoknak nem áll
módjukban teljesíteni.
5.1.3.3. 115/1995. (MK. 11.) OM sz. utasítás a gyermek- és ifjúságvédő intézetek rendtartásának bevezetéséről
Egy örökbefogadási kérelem intézését érintő panasz vizsgálata során
az OBH 5423/1996. számú ügyben az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében garantált
jogállamiság követelményével, az 57. § (5) bekezdésében biztosított jogorvoslathoz
való joggal, továbbá a 67. § (1) bekezdésében a gyermekeknek a család,
valamint az állam és a társadalom részéről a megfelelő testi, szellemi
és erkölcsi fejlődéshez szükséges gondoskodáshoz való jogával összefüggésben
állapított meg alkotmányos visszásságot az állampolgári jogok országgyűlési
biztosának általános helyettese. [Részletesen lásd: A gyermek- és ifjúságvédelmi
intézmények működésére vonatkozó szakmai követelményekről szóló NM-rendelet.]
A feltárt hiányosságok orvoslására az országgyűlési biztos általános
helyettese 1996. november 4-én ajánlással fordult a népjóléti miniszterhez,
amelyben kezdeményezte, hogy az alkotmányos visszásságot okozó szabályozatlanságot
rendelet alkotásával, vagy az 115/1995. (MK. 11.) OM sz. utasítás módosításával
orvosolja.
A népjóléti miniszter 1997. január 21-én kelt válaszában a rendeletalkotásra
vonatkozó ajánlást elfogadta, az utasítás módosítását azonban nem tartotta
időszerűnek.
5.1.4. Pénzügyminisztérium
5.1.4.1. Szabályzat az APEH és a sajtó kapcsolattartásáról
Az OBH 944/1995. számú ügyben az állampolgári jogok országgyűlési biztosának
általános helyettese az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt jogállamiság
és jogbiztonság alkotmányos követelményével összefüggésben alkotmányos
visszásságot állapított meg. Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH)
elnöke a panaszossal szemben folyamatban lévő eljárás során
a sajtó nyilvánossága előtt kijelentette, hogy lemond tisztségéről,
ha a bíróság a panaszost az ügyben nem marasztalja el.
Az országgyűlési biztos általános helyettese 1996. december 12-én ajánlással
fordult a pénzügyminiszterhez, amelyben egyebek mellett
indítványozta az APEH-tisztviselők és a sajtó kapcsolatának szabályozását.
Az ajánlásokat a pénzügyminiszter elfogadta, és 1997. január 15-én
utasította az APEH elnökét a szabályzat kiadására.
5.2.1.1. Legfőbb ügyészi utasítás a feljelentők és sértettek értesítéséről
Az OBH-hoz küldött beadványában több panaszos (OBH 251/1995., 264/1995.,
637/1995., 1994/1995., 2920/1996., 2197/1996., 4268/1996., 7737/1996.)
azt kifogásolta, hogy büntetőügyben tett feljelentésük után több hónap
elteltével sem kaptak értesítést arról, hogy ügyükben a nyomozás megindult-e
és azt melyik nyomozó hatóság folytatja. [Részletesen lásd: 1973. évi I.
törvény a büntetőeljárásról.]
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa általános helyettesének
vizsgálata megállapította, hogy a nyomozást végző szerveknek ez a mulasztása
az Alkotmány 61. § (1) bekezdésében biztosított közérdekű adatok megismerésének
jogával, valamint a 64. §-ban biztosított indítványtételi joggal összefüggésben
alkotmányos visszásságot okozott.
Az országgyűlési biztos általános helyettese ezért 1995. november 15-én
ajánlással fordult a legfőbb ügyészhez, melyben felhívta, hogy rendelje
el, hogy a nyomozás elrendeléséről, illetve a nyomozást folytató szerv
megváltoztatásáról a felügyelete alá tartozó szervek értesítsék a feljelentőket
és ha nem azonosak a feljelentőkkel a sértetteket
is. A legfőbb ügyész úgy foglalt állást, hogy a büntetőeljárásról szóló
törvény kifejezett előírása nélkül a kért utasítás kiadására nem lát lehetőséget.
Az országgyűlési biztos általános helyettese a választ tudomásul vette.
5.2.2. Országos Rendőr-főkapitányság
5.2.2.1. ORFK gazdasági és informatikai főigazgatójának 5/1994. sz. körlevele
Az OBH 377/1995. számú ügyben az állampolgári jogok országgyűlési biztosa
az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében foglalt jogorvoslati jogosultsággal
összefüggő alkotmányos visszásságot állapított meg, mivel az önkormányzati
tulajdonú, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) bérlőkijelölési jogú
lakás bérlőjének, a lakás szolgálati jellegének törlése és megvásárlása
iránti kérelmét az ORFK lakásügyi szerve az ORFK gazdasági
és informatikai főigazgatójának 5/1994. sz. körlevelére való hivatkozással
indokolás nélkül utasította el.
Az országgyűlési biztos 1995. október 12-én ajánlással fordult a BM
Műszaki Főosztályának vezetőjéhez, mint felettes szervhez, amelyben kezdeményezte
a hivatkozott körlevél felülvizsgálatát, továbbá azt, hogy intézkedjen
az egyes részletszabályoknak a magasabb szintű jogszabályok
nevezetesen az 1993:LXXVIII. tv., valamint a 3/1994. (II. 3.) BM-rendelet
előírásai szerinti rendezéséről.
A BM Műszaki Főosztálya az ajánlásban foglaltaknak eleget tett, a körlevelet
az ORFK gazdasági és informatikai főigazgatója 1995. december 12-én módosította.
A lakásügyi szerveket a kérelmekkel kapcsolatos döntéseik indokolására
és a kérelmezőknek a jogorvoslati lehetőségről való tájékoztatására szólította
fel.
5.2.2.2. ORFK főkapitányi körlevél a feljelentők és sértettek tájékoztatásáról
Az OBH-hoz küldött beadványában több panaszos (OBH 251/1995., 264/1995.,
637/1995., 1994/1995., 2920/1996., 2197/1996., 4268/1996., 7737/1996.)
azt kifogásolta, hogy büntetőügyben tett feljelentésük után több hónap
elteltével sem kaptak értesítést arról, hogy ügyükben a nyomozás megindult-e
és azt melyik nyomozó hatóság folytatja. [Részletesen lásd: 1973. évi I.
törvény a büntetőeljárásról.]
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa általános helyettesének
vizsgálata megállapította, hogy a nyomozást végző szerveknek ez a mulasztása
az Alkotmány 61. § (1) bekezdésében biztosított közérdekű adatok megismerésének
jogával, valamint a 64. §-ban biztosított indítványtételi joggal összefüggésben
alkotmányos visszásságot okozott.
Az országgyűlési biztos általános helyettese ezért 1995. november 15-én
ajánlással fordult az országos rendőrfőkapitányhoz, melyben felhívta, rendelje
el, hogy a felügyelete alá tartozó szervek a nyomozás elrendeléséről, illetve
a nyomozást folytató szerv megváltoztatásáról értesítsék a feljelentőket
és ha nem azonosak a feljelentőkkel a sértetteket
is. Az országos rendőrfőkapitány határidőn túl
az ajánlást elfogadta. Az országgyűlési biztos általános helyettese a választ
tudomásul vette, a kiadott intézkedésről azonban további információ nem
érkezett.
5.2.2.3. ORFK főkapitányi intézkedés az országgyűlési biztosok megkereséseivel kapcsolatos eljárásról
Az OBH 48/1996. számú ügyben az állampolgári jogok országgyűlési biztosa
az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt jogállamiság követelményével
összefüggésben állapított meg alkotmányos visszásságot, mivel az Országos
Rendőr-főkapitányság (ORFK) egyik vezetője által kiadott szabályozás értelmében
az alárendelt szerveknek bármely országgyűlési biztostól érkező megkeresést
haladéktalanul fel kellett terjeszteniük az ORFK-ra, hogy a válaszadás
módját meghatározzák. Az említett gyakorlat következtében az alárendelt
szervek késedelmes válaszaikkal sorozatosan megsértették a törvényes határidőket.
Az intézkedés az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló törvény
több rendelkezésével is ellentétes volt.
Az országgyűlési biztosok 1996. január 15-én ajánlással fordultak az
országos rendőrfőkapitányhoz, amelyben kérték, hogy hozzon olyan belső
rendelkezést, amely összhangban áll a hatályos törvényi rendelkezésekkel.
Az országos rendőrfőkapitány 1996. február 5-én érkezett válaszában tájékoztatta
a biztosokat arról, hogy az ajánlást nem fogadja el. Ezt követően a biztosok
1996. február 11-én ajánlással fordultak a belügyminiszterhez, mint a felettes
szerv vezetőjéhez, amelyben intézkedését kérték a kifogásolt intézkedés
megváltoztatására.
A belügyminiszter 1996. április 11-én érkezett válaszában az ajánlást
elfogadta és 1996. június 19-én megérkezett az országos rendőrfőkapitány
1996. május 10-én kelt, 12/1996. sz. intézkedése, amely az ajánlásban foglaltaknak
megfelelően szabályozza az alárendelt szervek eljárását.
5.2.3. Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága
5.2.3.1. VPOP körlevél a feljelentők és sértettek tájékoztatásáról
Az OBH-hoz küldött beadványában több panaszos (OBH 251/1995., 264/1995.,
637/1995., 1994/1995., 2920/1996., 2197/1996., 4268/1996., 7737/1996.)
azt kifogásolta, hogy büntetőügyben tett feljelentésük után több hónap
elteltével sem kaptak értesítést arról, hogy ügyükben a nyomozás megindult-e
és azt melyik nyomozó hatóság folytatja. [Részletesen lásd: 1973. évi I.
törvény a büntetőeljárásról.]
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa általános helyettesének
vizsgálata megállapította, hogy a nyomozást végző szerveknek ez a mulasztása
az Alkotmány 61. § (1) bekezdésében biztosított közérdekű adatok megismerésének
jogával, valamint a 64. §-ban biztosított indítványtételi joggal összefüggésben
alkotmányos visszásságot okozott.
Az országgyűlési biztos általános helyettese ezért 1995. november 15-én
ajánlással fordult a Vám- és Pénzügyőrség országos parancsnokához, melyben
felhívta, hogy rendelje el, a felügyelete alá tartozó szervek a nyomozás
elrendeléséről, illetve a nyomozást folytató szerv megváltoztatásáról értesítsék
a feljelentőket és ha nem azonosak a feljelentőkkel
a sértetteket is. A Vám- és Pénzügyőrség országos parancsnoka az ajánlást
elfogadta. Az országgyűlési biztos általános helyettese a választ tudomásul
vette, a kiadott intézkedésről azonban további információ nem érkezett.