null Az ombudsman és helyettesének közös jelentése az ózdi vízkorlátozás vizsgálatáról

Sértette az egészséghez és az egészséges ivóvízhez való jogot, illetve származáson alapuló hátrányos megkülönböztetésre vezetett az ózdi önkormányzat rendelkezése, amellyel korlátozta a közkutak használatát – állapította meg az alapvető jogok biztosa és a jövő nemzedékek érdekeinek védelmét ellátó biztos helyettes közös vizsgálatának jelentése.

Ózdon a képviselő-testület június 20-i döntése alapján július elejétől korlátozták 62 közkifolyó vízhozamát, illetve 27-et elzárták. A vízkorlátozás indoka a lakosság takarékosabb vízfogyasztásra ösztönzése, valamint a jogellenes használat visszaszorítása volt. Ózdon csaknem ezer háztartás nem rendelkezik vezetékes ivóvízzel, ezért - a vízkorlátozás következtében - hosszú sorok alakultak ki a közkutaknál. Az erről megjelent sajtóbeszámolók arra is kitértek, hogy az intézkedés elsődlegesen és különösen hátrányosan az egyes telepszerű lakókörnyezetben élő, szociálisan hátrányos helyzetűnek tekinthető, és a többségükben cigány származású lakosságot érintette.

Székely László, az alapvető jogok biztosa és Szabó Marcel, a környezetvédelemi jogterületért felelős biztos helyettes széleskörű tájékozódás és adatelemzés után közös jelentésében megállapította, hogy az önkormányzat megalapozatlanul hivatkozott takarékossági okokra akkor, amikor egyes közkifolyók lezárásáról, mások víznyomásának a csökkentéséről döntött. A lezárt közkutakon mért korábbi fogyasztás ugyanis nem haladta meg az önkormányzat kapcsolódó rendeletében meghatározott mennyiséget, míg a nyomáscsökkentett kutak használói kevesebb ivóvizet vételeztek, mint amit jogszabály a létfenntartási és közegészségügyi vízmennyiségként minimálisan meghatározott. A biztos helyettes a konkrét ügytől függetlenül is emlékeztetett arra, hogy mivel az ivóvíz az élet nélkülözhetetlen feltétele, az ivóvízhez való jog elválaszthatatlan az élethez való alapjogtól.

A közös jelentés megállapította, hogy az önkormányzat közkifolyó-használatot korlátozó döntése látszólag mindenkire vonatkozott. Az intézkedés a lakosság egy jól behatárolható, cigány nemzetiségű csoportját lényegesen nagyobb mértékben érintette, ugyanis a közkifolyók nagyobb hányada a cigány származású lakosság által legsűrűbben lakott területeken található. Ez a tény azonban nem fogadható el az egyenlő bánásmód sérelme alóli kimentési okként – állapítja meg a jelentés. Azaz az a tény, hogy a rendelet látszólag mindenkire vonatkozik, nem teszi semmissé az egyenlő bánásmód sérelmét. A kimentés kérdését az Alkotmánybíróság iránymutatása és a hatályos szabályok szerint megvizsgálva kiderül, hogy az alapjogot korlátozó döntés önkényes indokokon alapult, a döntés és annak végrehajtása nem volt elkerülhetetlen, az emberi méltóságot is sértő kollektív büntetésként hatott, nem volt igazolható, hogy a korlátozás arányban állt volna az elérni kívánt céllal. Mindezek miatt a biztos és a biztos helyettes az emberi méltóság sérelmét, illetve nemzetiségi származáson alapuló közvetett diszkriminációt is megállapított.

Mivel az önkormányzat a vízkorlátozó döntését előbb felfüggesztette, majd visszavonta, az ombudsman és helyettese a hasonló jogsértések elkerülése érdekében fogalmazott meg ajánlásokat az önkormányzat, illetve a szabályozás és az ellenőrzés kérdéseiben a nemzetgazdasági miniszter, az illetékes kormányhivatal, valamint az Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal számára.

A jelentés a  http://www.ajbh.hu/documents/10180/111959/201305527.pdf  oldalon olvasható.