null A végrehajtási eljárás költségeiről

Utóvizsgálat a végrehajtási eljárás költségeiről

AJB-4756/2012.

 

Az alapvető jogok biztosának korábbi jelentései óta módosították a végrehajtási eljárásban eljáró jogi képviselő, ügyvéd munkadíját és a közjegyző díját is, így az eljárás költségei jelentősen csökkentek. A jogszabály-módosítások ugyanakkor nem érintették az önálló bírósági végrehajtó munkadíját, amely egyes esetekben az ügy értékéhez képest aránytalanul magas lehet. Szabó Máté alapjogi biztos szerint ez sértheti a jogbiztonságot, a tisztességes eljárás alkotmányos követelményét.

2011-ben az ombudsman megállapította, hogy a végrehajtáshoz kapcsolódó díjak összességükben olyan jelentős költséget jelentek, amely befolyásolhatja a végrehajtási eljárások sikerét. Az adós a költségek nagysága miatt inkább abban lesz érdekelt, hogy kivonja a vagyontárgyait a végrehajtás alól, semmint abban, hogy megfizesse a végrehajtási költségekkel jelentősen megnövelt eredeti tartozását. A végrehajtást kérő viszont az adós (rész)teljesítésében nem lesz érdekelt, hiszen a végrehajtási költségek a kielégítés sorrendjében megelőzik a hiteltartozást.

A 2011-es jelentéseinek utóvizsgálatában az ombudsman megállapította, hogy a korábban feltárt visszásságok egy részét a megszólított illetékesek orvosolták, amivel csökkentek a végrehajtási eljárás költségei, az önálló bírósági végrehajtó díja azonban változatlan maradt. Ez a díj számos tételből állhat, ami az ombudsman álláspontja szerint mind a végrehajtást kérő, mind az adós számára nehezen vagy egyáltalán nem követhető. A végrehajtónak járó díj alapvetően három tételből tevődik össze: a munkadíjból (költségátalány is), a készkiadásból és a behajtási jutalékból. Az adósnak ezen túl meg kell fizetnie a végrehajtó kamarát megillető költségátalányt is. Egy 10 millió forint összegű tartozásnál, ahol két adós van, sikeres végrehajtáskor a biztosan felmerülő díjtételek alapján 1 millió 583 ezer forint a végrehajtó díja, ami még nem tartalmazza a készkiadások összegét. A végösszeg akár több is lehet, eredménytelen végrehajtás esetén pedig értelemszerűen nem kell megfizetni a behajtási jutalékot. A biztos álláspontja szerint azonban a költség még az utóbbi esetben is olyan magas marad, hogy befolyásolhatja a végrehajtási eljárás sikerét. Ez a körülmény önmagában alkalmas arra, hogy a jogbiztonság és az annak részét képező tisztességes eljárás alkotmányos követelményével összefüggésben visszásságot okozzon – figyelmeztetett az ombudsman és felkérte a közigazgatási és igazságügyi minisztert, vizsgálja felül a hatályos jogszabályt, különös tekintettel a végrehajtót megillető behajtási jutalék mértékére.

A 2011. évi vizsgálat jelentései a /documents/10180/107993/201101619.rtf/7bf74567-2ee9-4e86-98ac-d86a20f85584, illetve a /documents/10180/107993/201101876.rtf/902750d8-7479-4057-b392-fdef4f30078a oldalakon nyithatók meg, a 2012. évi utóvizsgálat jelentés pedig a /documents/10180/108908/201204756.rtf/373369f3-9631-4552-923a-9a0ca73f0153 oldalon olvasható.