null A fóti gyermekotthon ügyében folytatott szakmai vitáról

A fóti intézetről ismételten

AJB-3012/2012.

 

A média több cikkben is foglalkozott a fóti speciális gyermekotthonban végzett ombudsmani vizsgálattal és az azzal kapcsolatos helyi reakciókkal. Az alapvető jogok biztosának munkatársai az otthonban jártak és egyes megállapításaikat a gyermekotthon – egyébként a vizsgálat alatt mindvégig jelenlévő – vezetői újságcikkben is kifogásolták. Szabó Máté ombudsman a jelentés megfelelő részleteivel és az azokhoz tartozó törvényi követelményekkel válaszolt az intézményvezetőnek.

„A rácsozat, a szögesdróttal körülvett sportudvar otthonnyújtó ellátásra nem alkalmas, és inkább hasonlít egy fogvatartási helyre, mint gyermekotthonra. A törvényben meghatározott feladatok ellátásával ellentétes, hogy az intézmény pedagógiai módszerek helyett az engedély nélküli eltávozást szögesdróttal, rácsokkal és elektronikus zárakkal kívánja megakadályozni" – írta a vizsgálat összefoglalója. A jelentés megállapítását bíráló kijelentésekkel szemben az ombudsman felidézi a gyermekvédelmi törvény nevelési felügyeletre vonatkozó szabályait: a speciális ellátást igénylő gyermekek személyes szabadságát korlátozó intézkedésre csak feltétlenül indokolt esetben önmaguk, vagy mások veszélyeztetése esetén kerülhet sor. Az otthon vezetője a gyermeket kötelezheti arra, hogy az otthon területét ne hagyja el, illetve a kijelölt helyiségekben tartózkodjon, a személyi szabadságot azonban legfeljebb 48 órán át korlátozhatja. A további korlátozásról a törvényben rögzített garanciák mellett csak a gyámhivatal rendelkezhet. Ezzel szemben az intézmény az ilyen nevelési felügyelet elrendelését mindez idáig nem kérte.

Az ombudsman jelentése azt is rögzítette, hogy az intézmény legfeljebb két órában korlátozza a látogatások idejét, és „az a gondozott, aki valamilyen okból fegyelmi büntetés alatt áll nem fogadhat látogatót. A telefonbeszélgetések maximális időtartama alkalmanként 5 perc". A biztos ezzel szemben arra emlékeztet, hogy a gyámhivatal határozata alapozza meg a kapcsolattartásra jogosult és a gondozott gyermek kapcsolattartását, annak időtartamát és helyszínét. A gondozási hely ezt a határozatot köteles végrehajtani, tőle önkényesen szakmai programban, házirendben nem térhet el, a kapcsolattartási jogot büntetésből nem vonhatja meg.

A jogszabály szerint a speciális gyermekotthonban, annak átadásakor 2010-ben ki kellett volna alakítani egy, a látogatók fogadására alkalmas helyiséget. Fóton erre az aulát használják, amely „jelen formájában nem tölti be a látogatók fogadására alkalmas helyiség funkcióját, hiszen mind az intimitást, mind a gyermek és a kapcsolattartásra jogosult közötti személyes kapcsolat közvetlenségét akadályozza a terem ad-hoc jelleggel való rendszeres átrendezése". E tényen az sem változtat, hogy az intézményvezetője a jelentésre írt válaszában fényképet küldött az aulában található sarok ülőgarnitúráról és egy asztalkáról.

A jelentés jogszabályra hivatkozva rögzíti, hogy a házirend egy példányát a gyermekotthonban jól látható helyen ki kell függeszteni. Az alapvető jogok biztosának jelentése szerint a meglátogatott csoport helyiségeiben a házirend nem volt kifüggesztve. Az intézmény vezetője válaszul egy újabb fényképet küldött, és ezen az látszik, hogy a házirend a WC ajtó fölött, jó két méter magasan, mozdíthatatlanul van elhelyezve. Az ombudsman álláspontja szerint ez semmiképpen nem tekinthető jól látható helynek.

A jelentésre a belügyminiszter és a szociális és gyámhivatal is válaszolt. A belügyminiszter levelében kilátásba helyezte, hogy végső álláspontját majd az emberi erőforrások miniszterének javaslatát mérlegelve alakítja ki – a minisztérium válaszadási határideje azonban még nem járt le. A Pest Megyei Szociális és Gyámhivatal hivatalvezetője az ombudsmant a 2011-ben elmaradt hatósági ellenőrzés pótlásának tervéről tájékoztatta, az eredményről egyelőre nincs hír. A jelentés a /documents/10180/143994/201203012.rtf/93bbd368-44b1-43c8-8bda-c808fec6441c oldalon olvasható.