Gyerekeknek

Mindenekelőtt fontos, hogy ha a gyerekjogokkal, az ombudsmannal kapcsolatban bármilyen kérdésed lenne, vagy úgy érzed megsértették a jogaidat, akkor írj nekünk a kerdesemvan@ajbh.hu címünkre.

Az állam több olyan intézményt is működtet, amelynek feladata a gyermekek jogainak érvényre juttatása, hogy senki ne sérthesse meg őket, vagy ha ez mégis megtörténne, a jogsértés minél hamarabb kiderüljön és megszűnjön. Ilyen fontos jogvédő intézmény az alapvető jogok biztosa, ismertebb néven az ombudsman. Az ombudsman feladata, hogy védje az emberek alapjogait, a gyermekek jogainak érvényesülése pedig különösen fontos a számára. Az ombudsmant az Országgyűlés választja. Az emberek bizalmának megőrzése miatt fontos követelmény, hogy a munkáját független személyként, minden külső befolyástól mentesen lássa el.

Az ombudsmanhoz bárki – kicsi és nagy, felnőtt és gyerek egyaránt – fordulhat, azaz TE is, ha úgy érzed, hogy egy hatóság döntésével, vagy az eljárásával megsértette valamelyik alapvető jogodat. Vagyis

  • Ha valamelyik hatóság az alapvető jogaidat sértő döntést hoz, vagy pedig kellene neki, de semmilyen döntést sem hoz (mulaszt) VAGY
  • Ha a hatóság egyik dolgozója bánt, megsért, megaláz, nem hallgat meg Téged, kényszerít valamire, amihez nincs joga és – ami fontos - ezzel megsérti az alapvető jogaidat, akkor a segítségünket tudod kérni.

A hatóságok olyan hivatalos szervek, amelyek közhatalmat gyakorolnak: valamire kötelezhetnek minket, vagy engedélyezhetnek számunkra valamit. De az ombudsman eljárása során hatóságnak kell tekinteni a közszolgáltatást végző szerveket, amelyek valamilyen fontos, nélkülözhetetlen szolgáltatást nyújtanak. Hatóság vagy közszolgáltatást végző szerv például a gyámhatóság, a gyermekvédelmi szolgálat, a rendőrség, az iskola – általános iskolától egészen az egyetemig, a kórházak és rendelőintézetek, az önkormányzatok vagy például a MÁV és a BKV is.

Ha az ombudsman megállapítja, hogy egy hatóság megsértette valakinek az alapvető jogait, a sérelem orvoslása érdekében kezdeményezi a jogsértő állapot megszüntetését. Az ombudsman lehetőségei azonban nem korlátlanok, egyes esetekben nem tud segíteni, ám sokszor ilyenkor más fontos intézményhez, jogvédő szervezethez tud irányítani.

Több lehetőséged is van arra, hogy panaszbeadványt nyújts be az ombudsmannak:

  1. Írhatsz levelet az ombudsmannak, a következő címre:
    Alapvető Jogok Biztosának Hivatala, 1387 Budapest Pf. 40.
     
  2. Szóban is tehetsz panaszt, ha eljössz a Panaszirodába, címünk:
    Budapest V. kerület, Nádor u. 22.
    Mielőtt jönnél, mindenképp telefonálj előtte nekünk, hogy számíthassunk az érkezésedre! Telefonszámunk: (06-1) 475-7100
     
  3. A legegyszerűbb, ha írsz nekünk egy e-mailt a panasz@ajbh.hu vagy a kerdesemvan@ajbh.hu címre. Ha pedig sürgős problémád van, akkor e-mailben, telefonon is el tudunk érni Téged.


Fontos, hogy tudd: az ombudsman eljárása illetékmentes, ami azt jelenti, hogy a panasz benyújtásáért semmit sem kell fizetned. Ha pedig attól tartasz, hogy a panaszod miatt valaki bántani fog, valamilyen büntetés ér, akkor ne félj. Ha kéred, akkor a személyes adataidat (neved, címed, telefonszámod) senkinek nem adjuk ki, titokban tarjuk, csak az ombudsman tudja majd. Különben is, a törvény szerint: az ombudsmanhoz fordulása miatt senkit sem érhet hátrány. A problémáddal kapcsolatban az ombudsman munkatársai igyekeznek minél gyorsabban segíteni Neked.