A nemzetiségek biztoshelyettesének elvi állásfoglalása a roma holokauszt oktatásának társadalmi szemléletformáló szerepéről és hazai helyzetéről

2017. október 26-án az Országgyűlés Magyarországi Nemzetiségek Bizottsága Köznevelési és Kulturális Albizottságának ülésén mutatta be Szalayné Sándor Erzsébet, a nemzetiségek jogainak védelmét ellátó biztoshelyettes a roma holokauszt oktatásának társadalmi szemléletformáló szerepéről és hazai helyzetéről szóló, frissen kiadott elvi állásfoglalását. Elmondta, hogy a szakmai anyag megjelentetését alapos és körültekintő előkészítő munka előzte meg, amely történelmi tények bemutatásán túl kiterjedt a roma holokauszt oktatása Magyarországi szabályozási környezetének elemzésére, az állásfoglalás témájához közvetve és közvetlenül kapcsolódó magyar ombudsmani tevékenységre, illetve a roma holokauszt formális és nem formális oktatásban való megjelenésének vizsgálatára valamint a nemzetközi és hazai jó gyakorlatokra. Kiemelte, hogy a roma holokauszt megfelelő minőségű oktatása olyan eszközzé válhat Magyarországon, amely nemcsak azt segítheti elő, hogy a roma/cigány közösségek az Alaptörvényben meghatározott önazonosságuk szabad vállalásához és megőrzéséhez való jogukkal élhessenek, hanem arra is alkalmas, hogy a társadalom tagjaiban kialakítsa és megerősítse azt az értékrendet, amely az emberi jogok tiszteletén alapszik. A társadalom egészséges védekező mechanizmusa csak akkor alakulhat ki a káros tendenciákkal szemben, ha gyermekeket már kiskoruktól kezdve érzékenyítjük továbbá valós történelmi ismeretekkel vértezzük fel őket annak érdekében, hogy felismerjék a kirekesztő és gyűlöletkeltő szándékot.

Az elvi állásfoglalás teljes szövege itt olvasható.